neděle 1. ledna 2012

Salzburg-2011-d05



Celou noc pršelo a byl jsem rád, že jsem schovaný ve staně. Ráno je všude mokro a nad horami je mlha. Naštěstí není zima. Vstal jsem dosti brzo a ve vedlejším staně ještě spí. Balím si věci a připravuji se na cestu. Musím být tiše, abych je neprobudil. Lidé na dovolené obvykle stávají později a bývají naštvaní, když je někdo vzbudí brzo.

Na cestě se musím rozhodnout, jak pojedu. Po hlavní silnici nebo po cyklotrase? Vítězí cyklotrasa. Obávám se, že na hlavní cestě budou jezdit nákladní auta. Cyklotrasa svým profilem nezklamala. Je to jako včera. Nahoru a dolu. Navíc jedu lesy nad řekou a všude je velká vlhkost. Nakonec sjíždím z velkého kopce do vesnice Kleinreifiling. Jdu najít samoobsluhu a nemám štěstí. Dozvídám se, že ve vesnici je jen hospoda. Jedu dál po cyklotrase a ta mě svede úplně do údolí k řece. Po překonání mostu musím tu samou výšku znovu vyšlapat na hlavní cestu. Cyklotrasa vede po cestě. Údolí je tak úzké, že zde žádná vedlejší cesta není. To jsem zrovna mohl vyjet z kempu po silnici. Ušetřil bych si šlapání po kopcích. Na cestě je malý provoz a říkám si, že kašlu na cyklotrasu. Pojedu po silnici.

Konečně přijíždím do města Altenmarkt bei Sankt Gallen. Na vjezdu stojí vodní turbína. V kostele bijí zvony na pohřeb. Přijíždím k potravinám a mají zavřeno. Na dveřích je smuteční oznámení. Říkám si, že zemřel zaměstnanec z prodejny a jedu do dalšího města. V dalším městě je zase zavřený supermarket. Začínám mít podezření, že mají nějaký státní svátek. Tak dnes musím vystačit s jídlem, které si vezu z domu. S takovými situacemi počítám.

Po několika kilometrech přijíždím na křižovatku, na které jsem už dříve byl. Je to hodně roků, co jsem jel přes Mariazell na Glossglockner. Zde se dá jet dvěma směry do Liezen. Jeden vede údolím řeky Enns a druhý přes kopec. Já jsem stál u cesty a studoval mapu. Vůbec jsem si nevzpomněl, že jsem poprvé jel přes hory. Po chvilce u mě zastavilo auto a starší pán mně poradil ať jedu přes hory. Zastavil a všechna auta za ním musela stát, než mně vysvětlil cestu. Nikdo netroubil. Já jsem ještě počkal a zvažoval jsem jeho variantu. Nakonec přijel cyklista a ten mně doporučil ať jedu pořád podél řeky. Bylo to správné rozhodnutí. Až teď jsem to mohl vyhodnotit, když se dívám do mapy a vzpomínám na trasu z dávné cesty. Já bych znovu vyšlapal 200 výškových metrů. Smysl by to mělo, kdybych odbočil v Altenmarkt bei Sankt Gallen. Myslím si, že tama vede oficiálně cyklotrasa podél Enns. Oni zde v tomto úseku opouštějí řeku a jedou po vedlejší silnici. Já jsem jel poctivě podél řeky, ale po hlavní cestě.

Počasí se stále zatahuje a najednou je zde bouřka. Ujíždím a mám štěstí. Přede mnou je autobusová zastávka. Ve vnitřku je dosti špinavá, ale ten pocit, že se schovám před průtrží mračen vše překonává. Jsem moc rád, že jsem pod střechou. Rozhodl jsem se využít přestávky a obědvám.

Když bouřka ustane, tak vyjíždím. Musím jet v pláštěnce, abych nebyl mokrý. Na trase mám několik tunelů. Některé jsem projel a některé se objížděly po skalní římse. Já nemám rád tunely a jsem vždy rád, když je tam objížďka pro cyklisty. Dokonce si svlékám pláštěnku, ale to jsem neměl dělat. Počasí se naštvalo a seslalo novou bouřku. To jsem zrovna v lese a na štěstí tam stojí u cesty chata. Přitisknul jsem se na stěnu a voda teče kolem mne ze střechy. Prší hodně a po chvíli zjišťuji, že jsem se schoval před přímým deštěm, ale nemám nohy v suchu. Voda kolem mne stoupá a já stojím ve vodě. Ještě chvíli a budu potřebovat gumáky. Voda neodtěká. Z úkrytu pozoruji cestu. Je tam velká díra a projíždějící auta dělají velké gejzíry vody. Až po dešti vyjedu, tak si musím dát pozor, abych v tomto úseku nepotkal auto.

Zase jedu v pláštěnce. Projíždím horským údolím. Kolem jsou jen skály a divoká voda. Řeku sjíždějí vodáci na raftech. Musí to být velký zážitek. Přestává mrholit a údolí se stále více rozšiřuje. Přijíždím do historického města Admont. Snažím se vyfotit kostel s vysokou věží. Je tak velký, že se mně nevejde do objektivu. U cesty jsou obchody a všechny jsou zavřené.

Teď už mám před sebou klesání do Liezen. To znamená, že se blížím ke kempu, v kterém chci přespat. Blbé je, že znovu začíná pršet. Není to vydatný déšť, ale musím jet v pláštěnce. Když se chci podívat na mapu, tak si musím najít přístřeší. Do města se jede podél dálnice a cyklotrasa občas podjede nějakou cestu. Já se chci vyhnout městu a jet do kempu za městem. Tuším, že cyklotrasa povede kolem kempu, ale já nechci kličkovat po okolí. Chci najet na obyčejnou cestu a dojet do cíle. No moc jsem úspěšný nebyl. Moje zkratky jsou špatné a nakonec jedu po šotolině. Přesto je moje snažení završeno úspěchem. Nacházím kemp. Jen na závěr musím zdolat malý kopeček.

V kempu mají na recepci nějaké zbytky pečiva. Kupuji si slané tyčinky a pán mně nabízí uvařit párky. Beru si dvě nožičky tenkých párků. On se diví, že tak málo, ale já bych víc nesnědl. Můj žaludek je utahaný. Nakonec je na mne hodný a dává mně pečivo zadarmo. Já si myslím, že by to stejně nikomu neprodal. Byl už večer. Dnes jsem obrátil pořadí činností. Vždy stavím první stan a pak jím. Dnes to bylo naopak. Stále prší a já nechci mít mokrý vnitřní díl. Využívám přístřešku pro traktor. Stavím si stan bez kolíků a na něj dávám plachtu. Jsem moc rád, že mám samonosný stan. Hotovou konstrukci přenáším na trávník a kolíkuji upínky od stanu. Tak mám stan ze vnitř suchý. Teď se můžu jít osprchovat. Po celém dnu ve studeném dešti je teplá sprcha něco nádherného. Dobře se oblékám a jdu do stanu. Dostal jsem nápad, že sním slané tyčinky. Zakousnu se a křup. Aha, to jsem rozdrtil sůl na tyčince. Omyl. Ulomil jsem si kus stoličky. Naštěstí je zub mrtvý a nebolí. Teď si musím dávat pozor, abych jedl jen na jedné straně. Musím s tím dojet domů. Po návratu domů jsem si nechal zub opravit a stálo to 850,- Kč.

Venku stále poprchá a já ani nevím, jak jsem usnul. Byl jsem od špatného počasí utahaný. Teplý spacák je věc k nezaplacení. Na váze spacího pytle nešetřím. I v létě můžete v Alpách potřebovat teplý spací pytel.

Ujeto 114 km. Dnes jsem slunce neviděl. Od poloviny dne jsem jel v dešti.

GroSraming – Kleinreifiling /nájezd na cestu/ - Altenmarkt bei Sankt Gallen – Hieflau – Admont – Liezen – Aigen

15.08.2011

Žádné komentáře:

Okomentovat