pondělí 4. července 2011

Mariazell-den-00



Úvod
----
Ahoj cykloturisti, po několika letech jsem se rozhodl udělat malý výlet do poutního místa Mariazell. Jsou to naše nejbližší Alpy s nádhernou krajinou. V Mariazell jsem byl již víckrát a pokaždé jsem některou z cest jel jinak. Už brzo nebude varianta, kterou bych tam nejel.

Na cestu jsem se připravoval průběžně a rozhodl jsem se, že až v sobotu si všechno sbalím a vyjedu odpoledne. Na fotce vidíte můj nákup ve firemní prodejně Hamé v Babicích. Z TV reklam znáte oblíbenou Majku. Já jsem zde toho vzal víc, abych měl i na moje další letošní cesty. V oblibě mám konzervy v alobalu. Jsou lehčí než kovové a trošku se během jízdy přizpůsobí nákladu v taškách.

Celé sobotní ráno jsem snášel věci na cestu a balil. Nějak se mně nedařilo. Byl jsem takový unavený. Nakonec jsem to měl odpoledne sbaleno a vyjel jsem. Na nově otevřené cyklostezce v Napajedlích jsem udělal fotku transparentu. Pak už jsem jel směrem podél kanálu a hlavou se mně honily myšlenky, co všechno nemám. Stále mě to otravovalo, až to nakonec ve Starém Městě přišlo. Neměl jsem s sebou potřebné doklady a to byl důvod vrátit se domů. Bylo to k vzteku po 15 km. Začal jsem kalkulovat variantu, že bych ještě vyrazil jednou, ale už bylo hodně hodin. Já jsem potřeboval za odpoledne ujet asi 100 km a jel jsem do neznámého místa.

Tak jsem se vrátil domů. Všechno jsem vybalil a konzervy nanosil do ledničky. Byl velmi teplý den. S určitým pocitem úlevy jsem pojedl a začal odpočívat u PC. Znovu jsem si prohlížel trasu cesty.

Ujel jsem 34 km, za teplého počasí s plně naloženým kolem.

Závěr
-----
Když se vrátíte na kole domů, tak se vás každý zeptá, kolik jsi toho najel a já odpovím 784 km za sedm dnů. Když k tomu přidám první nevydařený den, tak je to přes 800 km. Další spekulace je kolik tě to stálo? Když spočítám úplně všechny náklady, tak se dostanu pod 3000,- Kč. Velkou položkou jsou kempy. To lze nahradit spaním nadivoko. Ceny kempů se pohybují od 6 do 12 Euro. Nejlevnější jsou na statku. Nejdražší je v městě Tulln, zde však máte všechno v ceně. Koupání v teplé vodě, vařič a kompletní kuchyňku. Myslím si, že u tohoto kempu je součástí i bazén. Někteří neuvádějí, že ve sprše musíte vhodit 0,5 Euro do automatu a začne vám téct teplá voda. Já hodně kupuji pohlednice a to je také drahé. Nejdražší pohlednice stála 1,5 Euro. Nejlevnější 0,5 Euro. Vezl jsem s sebou hodně jídla a něco jsem dovezl zpět. Co jsem měl úplně zbytečně, byly různé povzbuzující prostředky pro sportovce. Při cykloturistice se to neuplatní. To potřebují ti, kteří jezdí na kole na doraz.

Cyklostezky – téma, které u nás v republice nabralo na vážnosti a je to poznat. S určitou nepřesností můžu prohlásit, že do Mariazell se dá dojet po cyklostezkách a cyklotrasách s minimálním kontaktem s automobilovou dopravou. Z Otrokvic dojedete po cyklostezce až do Veselí nad Moravou a dále se jede po cyklotrase do Strážnice s novou cyklostezkou. Pokud by bylo sucho, tak po české straně dojedete po polních cestách až na hranice se Slovenskem. Druhá varianta je vjet z Petrova na Slovensko po vedlejší cestě a tam se za Skalicí napojíte na cyklostezku podél Moravy. Já tento úsek mám prozkoumaný až od spojnice do Lanžhota. Po slovenské straně jsou to většinou cyklostezky po břehu Moravy. V Rakousku se jede po cyklotrasách vedených po JZD cestách. Zde jsou řidiči velmi ohleduplní. Podél Dunaje až do Mariazell se jede jen po cyklostezce. Auto nepotkáte. Z pohledu bezpečnosti si troufám říct, že na tuto trasu se dá vyrazit i s dětmi. Jen na pár místech by bylo potřeba zvýšit opatrnost.

Rakousko a cyklista na cestách. Ještě stále se dá tvrdit, že je to bezpečnější než u nás. Já jezdím do Rakouska už víc než 10 roků a můžu říct, že se bezpečnost cyklistů velmi rychle snižuje a blíží se to Česku. Pokud jsem musel jet po cestě, tak jsem si dával žlutou svítící vestu. V Rakousku se mnohonásobně zvýšil počet vozidel na cestách a jezdí se tam mimo obce mnohem rychleji a razantněji. Mám pocit, že ti staří poklidní řidiči umřeli a nastoupili mladí a dynamičtí řidiči s nohou hluboko na pedálu s plynem. Co je stejně katastrofické je bezohlednost řidičů kamiónů a dodávek. To je stejně nebezpečné jako u nás. Kde zůstala slušnost, jsou města a cesty značené pro cyklisty. Zde se k vám budou řidiči chovat velmi hezky. Při míjení sjedou jedním kolem do trávy a zastaví. Pokud pojedete po silnici, tak budete mít pocit, že vám chtějí řidiči naznačit. Vypadni z cesty cyklisto, cesta je pro auta. Dobrá rada, počítejte s tím nejhorším jako u nás a přežijete.

Během cesty jsem neměl žádnou závadu. Jen mně začalo praskat v rámu a to bude asi ve středovém složení.

Lidé byli všude velmi vstřícní a přátelští. Na hodně místech je stále vidět, že se nepočítá s tím, že by vás chtěl někdo okrást. Kempy jsou neohrazené a kolo jsem si ani jednou u obchodu nezamknul. Na jedné fotce uvidíte, že na dveřích do domu neměli ani zámek na klíč. Dírku měli vycpánu alobalem. Tímto bych vás chtěl požádat aby jste se v zahraničí chovali slušně a bude se nám dobře cestovat.

Počasí jsem měl proměnlivé. Několikrát jsem lehce zmoknul a schovával se pod stromy. Přesto jsem se i opálil. V noci bylo teplo a jen jednou jsem si přidal kalhoty.

Termín výletu mimo dovolenou je výborná věc. Cyklostezky jsou ráno prázdné a v kempech jsem byl někdy jediný se stanem. Většinou v kempech vidíte důchodce v karavanech. Usuzuji, že zde žijí celoročně a užívají si důchod v přírodě.

Cesta se mně podařila a jel bych zase. Všem tuto trasu doporučuji.

11.06.2011

Žádné komentáře:

Okomentovat