úterý 27. října 2015

Mariazell 2015 den třetí



Po noci, kdy jsem se budil a snažil se pít, se probouzím unavený. Za noc jsem vypil dvě 0,7 litru flašky čisté vody. To snad pomohlo organismu doplnit tekutiny do těla. Včerejší den byl velmi vyčerpávající a dnes by si organismus zasloužil den volna. Nemůžu však ztrácet čas. Na konci týdne se má zhoršit počasí. V bufetě si kupuji na cestu můj oblíbený koláč s ořechy a skořicí. Kupuji si jej zde vždy. U nás se takový neprodává. Používáme jinou recepturu. Už dlouho mám sbalené a mohl bych vyjet, ale slečna z informací pořád nejde. Konečně přišla, ale už tam stojí tři rodiny. Ona má problém s počítačem a tiskárnou. Ode mne si vzala peníze a žádný doklad mně nedala. Snad to aspoň zapsala do evidence.

Vyjíždím po nábřeží, které dobře znám. Kolikrát jsem zde zahajoval svoji zahraniční cestu? Už ani nevím. Když jsem zde, tak to považuji za začátek putování. Cesta od nás je takový přívažek. Dnes začínám podruhé s pocitem velké únavy. Poprvé jsem zde tak vyjížděl před mnoha roky, když jsem měl úžeh. Přijíždím k místu kde je plovoucí divadlo a sochy připomínající historii. Já se vždy dívám, jestli zde kotví stará plachetnice. Na parkovišti je vidět kola k vypůjčení. Později to bude vidět na fotce u malého vlakového nádraží v podhůří. 

Asi po deseti kilometrech si dělám přestávku na místě, kde bývá otevřené občerstvení. První hledám vhodný list kukuřice, abych vymezil pohyb hliníkové láhve v košíku. Štve mě to, když za jízdy rezonuje. Tento list jsem opatroval a dovezl jsem ho až domů. Také cítím hlad a dám si svůj oblíbený koláč.

Dobře posilněný vyrážím po cyklotrase mezi poly a lužními lesy. Zde je trasa od Dunaje vzdálená, ale po nějaké době se projede lesem a jste u vody. Na Dunajské cyklotrase je již v září klid. Jen občas potkám nějakého turistu. Zaujaly mě dvě děvčata na kolech. Zrovna jsem fotil výletní loď a ony přijely. Je vidět, že se během jízdy pěkně opalují. Já naopak dodržuji cyklistické zvyklosti a jedu v dresu. Podle jejich brašen od firmy Ortlieb je vidět, že jedou daleko. Já tyto brašny používám také. Jsou asi na světě nejlepší. Na cyklostezce je překážka. Asi se tam těží písek a oni udělali objížďku i s malým tunelem pro cyklisty aby se nepletli do cesty náklaďákům. To je dobře vyřešené. Jen se musí sjet hluboko pod hráz a znovu vyšlapat zbytečný kopec. Když jedete s naloženým kolem, tak to nepotěší. Stále se kochám výhledy na Dunaj a okolní kopce kde něco stojí. Až přijedu na soutok s řekou Traisen a tak musím odbočit směrem do hor.

Dělám si malou přestávku, abych se napil a porozhlédl se po okolí. Je zde loděnice a pěkná restaurace. Já mám za sebou 30 kilometrů a na teploměru je 27C. Po chvíli vyjíždím směrem do Mariazell na trasu dlouhou 111 km. Teď už budu jenom stoupat proti proudu řeky. V nejbližším městě se zastavuji v supermarketu a kupuji jídlo na celý den. Hlavě minerálky a plechovku s pivem. Tento obchod znám již několik roků a vždy zde nakupuji. Poprvé jsem si zde koupil výhodné balení rohlíků a až během cesty jsem zjistil, že byly určeny k domácímu dopečení. Surové těsto mně tenkrát nechutnalo. Dnes jsem si kopil Hermelín, malé máslo a tlustý slaný rohlík. Jedu podél řeky a pozoruji její nízký stav. Obvykle zde voda rychle proudí. Zajímavé jsou stavby z kamenů v korytě řeky. Lidé si zpříjemňují pobyt u vody hrou s kameny. Občas dělám zastávky a piju vodu. Jednu jsem udělal u památníku obětí druhé světové války. Doplatili na to chlapci. Projíždím městem St.Polten a jako vždy fotím vodní fontány před nějakou firmou. Je zde u stříkající vody ve vedru dobře. To už hledám vhodné místo na oběd. Musí to být volná lavička umístěná pod velkým stromem. Tu nacházím a dávám si již popsaný nákup. Je to moc dobré. Při tom pozoruji lidi na cyklostezce a vidím pána, jak jde k soše a pije vodu. Já jsem si nikdy nevšiml, že je tam trubička a z ní po stisknutí tlačítka teče voda. Na zpáteční cestě se to bude hodit. Několikrát kolem mne projela uklízecí četa na cyklostezce. Sečou trávu a zametají cyklostezku. Posilněný Hermelínem se vydám na cestu.

Ihned na konci města je přerušená cyklostezka. Něco se tam staví a musím to objet po dobře značené trase. Pak už jedu pořád proti proudu řeky. Na krajnici sleduji kamenné sloupečky s číslem. Ty vyjadřují, kolik jsem ujel z města. Jsou umístěny po jednom kilometru. Já si tuto cyklostezku pamatuji ze šotoliny. Teď už je to krásný asfalt. Jedu krajinou, kterou znám. Pozoruji, co se v okolí změnilo. Hezké je vidět zámek nad řekou a slečnu nad vodou jak se snaží chytit bronz na celé nahé tělo. Cesta mně krásně ubíhá, ale najednou musím zastavit. Je zde objížďka. Rozhodl jsem se, že to zkusím projet. Převedl jsem dělníkům kolo mezerou v plotě a jedu dál. Na cyklostezce je kamení a silniční úpravy. Určitě jsem si to zkrátil, ale jelo se mně špatně. Na zpáteční cestě budu dodržovat pravidla a pojedu jak se má. V malém městě najíždím na cyklostezku, která se vine podél kolejí. Hodně se klikatí a projíždím samotami. Poblíž je horská řeka a občas potůčky. V dálce už vidím malé Alpy. Na jednom místě v lesíku u pole si dělám WC přestávku a zjišťuji, že krvácím. Nevím, od čeho to je. Až večer v kempu zjistím, že jsem prodřel starou vložku v kraťasích a ta mně utrhla kůži ze zadku v místě, jak se sedí na sedátku. Je zajímavé, že jsem necítil bolest. Pokračuji dál a postupně doháním dvě cyklistky. Mají naložená kola a na hlavě kloboučky. Je vidět, že jedou na pohodový výlet. Jedou stejným směrem. Já hodně zastavuji a fotím a mám je tak stále na dohled. Až na jednom místě řešily nějaký problém a už jsem je neviděl. Předem prozradím, že je zítra potkám na mojí zpáteční cestě. Teď jedu turistickou trasu, kterou neznám. Není to úplně pravda. Před mnoha roky jsem to zde hnal do Mariazell po hlavní silnici. Tak aspoň tuším kama pojedu. Teď už bych v tak velkém silničním provozu neměl odvahu vjet na cestu. Časy se změnily. Doprava je mnohem větší a nebezpečnější. Už jen budu vzpomínat, jak jsem nějaký úsek rychle odjel. Teď se klikatím po cyklostezkách a jsem pomalejší a najíždím více kilometrů. Zas je to zábavnější než se hnát po silnici. Víc toho uvidím. Ten kdo staví cyklotrasu, ji vždy zavede na zajímavá místa.

Na této trase je i jeden krátký tunel. Já jej však můžu objet po staré cestě. O kousek dál je křižovatka, kterou jsem projížděl při posledním návratu z Mariazell. Tenkrát jsem jel směrem na Pernitz a k Dunaji. Měl jsem zde těžké rozhodnuti. Blížila se bouřka a já jsem nevěděl, jaký bude mít průběh a jakou trasu mám před sebou. Tehdy jsem vyšlapal hodně vysoko a kolem mne řádila krátkodobá bouřka. Jak vidíte, tak jsem to přežil. Byl jsem však v horách sám. Žádné auto se tam nevydalo v tak špatném počasí.

Dnes je to naopak. Slunce pálí a je hezky. Brzo přijíždím do malého městečka a cyklotrasa mě vede do prudkého kopce. Musím zařadit nejlehčí převod a jsem rád, že jsem to vyjel. Je zde malá křižovatka a setkáváme se s turistickým značením pro pěší. Ujedu asi padesát metrů a prudce klesnu zpět. Já bych toho kdo tento úsek navrhl, přerazil. Na zpáteční cestě toto místo objedu přes město. Je to zbytečný kopec. No a po chvilce zase krpál. Tentokráte je to most přes hlavní silnici. Představte si prudký kruhový oblouk přes cestu. Vyjedete na nejlehčí převod nahoru a ihned se spustíte dolů. Zde to má však opodstatnění. Jinak by se musel stavět dlouhý nájezd. Prudký oblouk to vyřešil. To už je předzvěst, že mám před sebou hory. Stále sleduji malebné scenérie před sebou a znovu přichází kopec zalamovák. Přede mnou jede tatínek s děckem na sedačce. Tak si říkám, když to on vyšlape, tak já také. Byl jsem rád, že jsem to utáhl. Cyklostezka se zvolnila a já mám hroznou žízeň. Teplá voda z flašek je hňusná. Tak se zastavuji nad malým kempem u bufetu. Dávám si pivo. Paní mně nerozumí, ale pán ji to překládá, že ji žádám o pivo, které není z ledničky. Ledový napoj by měl v tomto horku velké následky. Pokládám pivo na cestu a dělám fotku s pozadím hor. Celé pivo nevypiji, ale moc mně to pomohlo. Zbytek nalévám do flašky. Vypiju jej na kopci. Není to správné se napít před kopcem, ale já už jsem prožíval krizi.

Tak a teď mám před sebou nejtěžší úsek dnešní trasy. Táhlé stoupání podél cesty a pak se cyklostezka vnoří do strže. Místo je velmi úzké a cyklostezka se vedle cesty nevejde. Na cestě je napsáno 12% stoupání. Já jedu na nejlehčí převod a sleduji každou nohu zvlášť, jak se otáčí. Jedu pomalu a vím, že nesmím zastavit. To bych se už nikdy nerozjel. Stoupání je velmi prudké a při zpáteční cestě zde budu sedět za sedátkem, abych nepřepadl přes řídítka. Přijíždím do zatáčky a láká mě to k zastavení. Udělal bych fotku stoupání. Nezastavím. Fotit se bude na zpáteční cestě. Hurá jsem na vrcholu a vyjíždím z lesa těsně vedle silnice. Teď už můžu zastavit a napít se. Po tváři mně teče v jednom proudu pot. Ještě, že jsem si dole sundal brýle. To bych nic neviděl. Krátké klesání a jsem na místě zvaném Gscheid. Když jsem zde jel před hodně roky po hlavní silnici, tak zde měli motorkáři tajný závod a na tomto místě byl cíl. Já jsem se jim pletl po silnici. To ještě cyklostezka neexistovala.

Podle ukazatele to mám do Mariazell kousek. Říkám si, že to byl dnes poslední kopec. Před sebou vidím táhle klesání. Odhaduji, že budu za chvíli v cíli. Je to však všechno jinak. Silnice se najednou zvedne a šlapu táhlé dlouhé stoupání. Trvá to dlouho a na kopci se přehoupnu zase do dlouhého sjezdu. Když vidím ukazatele na město, kam nechci jet, tak raději zastavím u chatky a ptám se na cestu. Pán potvrdil, že jedu správně. Za chvíli bude malá křižovatka. Chvíle byla asi 5 km dlouhá. Konečně však vidím potěšující ukazatel. Najíždím na cestu horší kvality a jedu horským údolím k jezeru Hubertussee. Je mně zima, ale říkám si, že je třeba přehřátý organismu ochladit. Po celodenním horku. U kříže na křižovatce zastavuji a dělám fotku s mým stínem. Míjím jezero s kapličkou a klesám podél dravého potoka. Až dojíždím na křižovatku pod Mariazell.

Pohled na vytoužený cíl je zase oddálen. Mám před sebou několik táhlých prudkých serpentin. Udělal jsem si fotku a říkal jsem si, až tam k těm chatám musím vyšlapat. Teď když se na tu fotku dívám, tak nemůžu uvěřit vlastním očím. Ono to vypadá jako nic. Na zpáteční cestě zde však budu brzdit a pojedu krokem, aby se mně to nerozjelo. No co nadělám. Vzhůru do sedla mého kolečka a jedem se prát s kopcem. V souboji jsem obstál, ale už toho mám dnes dost. Fotím se u silničního zrcadla. To už mě, ale vítá místo mého cíle. Poutní místo Mariazell. Tak jsem to dokázal. Jsem rád, ale zároveň si uvědomuji, že naši předkové sem chodili pěšky. Na město padá tma a já pozoruji okolní hory, jak jdou spát. Rozsvěcuji světla a jedu do kempu.

Ještě než vjedu do kempu, tak se zastavím u jezera a rozhlédnu se po okolních kopcích. Dělám to tak vždy, když sem přijedu. V kempu není žádný personál, jenom hosté. Zaplatím až ráno. Protože nemám stan, tak si dělám přístřešek u lavičky pod stromy. Má to výhodu v tom, že mám lavičku a stůl jen pro sebe. První jsem se rozhodl, že se najím. Pak se jdu umýt do umyvárny. Najednou se ozve zvuk dvou motocyklů a do kempu vjíždí motorkáři. První vjedou na trávníček pro stany, ale ten jeden je rozumný a kamaráda vyhání na parkoviště. Jsou to dva Češi a chovají se jako by jim to zde patřilo. Jsou bezohlední a chovají se hlučně. Jejich slovník snad ani neobsahuje jedno slušné slovo. Dobře, že jim nikdo nerozumí. Tak se zase jednou musím stydět za svoji národnost. Později je potkávám u jezera. Přinesli si tašku piv a jdou se posadit na molo. Jejich hlučným chováním je noční idylka z pozorování osvětlených usedlostí na horských kopcích porušena. Jdu si lehnout pod přístřešek.

Dnes jsem poprvé dokázal dojet na jednu etapu od Dunaje do Mariazell. Následky prodřené vložky v kraťasoch budu cítit hodně dlouho (Trvalo to měsíc, než dorostla nová kůže). Doufám, že mně do rána doroste slabá kůže, tam kde je odkryté maso. Od zítřka pojedu v celém čistém oblečení. To v čem jsem vyjel je hrozně propocené. Černá barva se změnila na bílou sůl.

Ujel jsem 142 km v horkém počasí do kopce.

Trasa : Tulln – Traismauer – St.Polten – Lilienfeld – Hohenberg – Gshed – Hubertussee – Mariazell

31.09.2015

Fotky :


 

Žádné komentáře:

Okomentovat