neděle 16. března 2014

Terénní pláště



Ahoj cykloturisti, před Vánocemi jsem si koupil terénní pláště od firmy Author, ale zadní plášť tak házel, že jsem jej teď vyřadil. Nechám si jej jako rezervu pro případ proříznutí pláště. Místo toho jsem si koupil plášťe od osvědčené firmy Schwalbe. Už teď po několika výletech můžu říct, že jsem velmi spokojen. Článek píši se zpožděním. Na fotkách je vidět nový plášť. Pak je tam zimní s hřebíkama a házející plášť. Jako poslední je ještě nevyzkoušený cestovní plášť na léto. Měl by být velmi rychlý.

Jízda v terénu mě velmi zaujala a tak několik dalších cestopisů bude z okolí Otrokovic. Výlety jsem dělal do 30 km. Na jízdu v terénu za současných teplot to stačí. Jde o to, abych si odpočinul od práce na počítači a oči se mohly dívat do daleké krajiny.




Terenní Lechotice

Na svůj první výlet na nových pláštích jsem vyrazil směrem podél potoka a přes kopec do Hostišové. K vesnici jsem jel po hřebeni, z kterého jsem měl krásný výhled do dvou údolí. Myslel jsem si, že jedu po zapomenuté polní cestě, ale dohnalo mě terénní auto. To jsem však už stál mimo cestu a užíval si pohledu do okolní krajiny. Na hřebeni foukalo a tak jsem vjel do lesa. V lese bylo na opak zima. Tak jsem si na sjezd do Rackové oblékl bundu a domů jsem se vracel proti silném větru. Během šlapání jsem si uvědomil, že kousek bokem je polní cesta s křížem. Už jsem tam byl minulý rok a místo na mě udělalo dobrý dojem. Tak jsem vjel do terénu a byl jsem spokojený. Po několika kilometrech jsem dojel do Lechotic. O této obci jsem psal, když jsem zde fotil krojované oslavy.
 Domů jsem už jel podél potoka.

Ujel jsem 28 km.

02.03.2014



Bývalý větrný mlýn Žeranovice

U dalšího výletu do terénu jsem měl předem jasné kam jedu. Chtěl jsem se podívat na místo bývalého větrného mlýna v Žeranovicích. Vyrazil jsem podél potoka do Sazovic a pak do Lechotic, kde jsem byl předchozí den. 

Nad Lechoticemi se jede po škvárové cestě lemované keři. Za jedním keřem stala skupinka kluků a jeden asi vypouštěl pivo. Oni o mně nevěděli a když jsem přijel, tak se lekli. Reflex toho kluka byl jasný – co chtěl schovat a vyjádřil to slovy. Tak mám nachcané v gaťách. To mě mrzelo.

V Žeranovicích je bývalý zámeček a psal jsem o něm, když tam byla přednáška misionářů. Za vesnicí je pamětní deska s připomínkou větrného mlýna. Už jsem o něm, také psal. To je hrozné, já už jsem vás asi za dobu svého ježdění seznámil se všemi místy v okolí. Pak jsem jel po polních cestách směrem domů, ale postupně jsem svoji trasu prodlužoval.

Rozhodl jsem se, že si zajedu na kopec, který jsem si vyhlédl při zimním ježdění. Je to nad obcí Míškovice. V lese jsem potkal pána a paní s velkým psem. Pes byl volně a omlouvali se, že v tom místě ještě nikdy v životě nepotkali turistu. Po krátkém sjezdu k vesnici jsem se vydal hned na další kopec. Ten je nad Kurovickým lomem. Z něj znáte letní fotky z koupání nebo zimní se zeleným ledem. Na fotce vidíte barevnou značku z lesa. Svah ujíždí a provádí se jeho sledování. Po vyjetí z lesa jsem musel jít kousek pěšky po poli. Bylo zde hezky s krásnými výhledy na les.

Domů jsem dojel stejnou cestou podél potoka. Na fotce vidíte, jakou jsem si udělal dobrou večeři. Také je vidět moje zimní boty s pořádným vzorkem. Jsou to policejní zimní boty s kožůškem.

Ujel jsem 33 km.

02.03.2014
 


Terénní Chrášťany

Před dnešní trasou jsem neměl vůbec jasné, kudy pojedu. Trasu jsem tvořil podle toho, co jsem zrovna uviděl. První je zajímavost z Mysločovic. Mají tam sluneční hodiny a můžete se podívat, jestli to slunce funguje správně. 

Kousek před Kurovicemi jsem se rozhodl vyzkoušet cestu, kterou jsem si vyhlédl při zimním ježdění. Chtěl jsem vědět, jestli je průjezdná autem. Minulý rok jsem zde jedno viděl jet. Na okraji pole jsem zahlédl několik skupinek srnčí zvěře. Na několika stromech jsou zde budky pro ptáky. Je zde vidět kopec, který jsem přejel minulý týden. Do Kurovic se jede po polní cestě směrem k bývalé tvrzi. Tak mě napadlo, kolik lidí už zde za několik staletí prošlo. Teď zde jedu na kole já.

Za Kurovicemi jsem se rozhodl vydat cestou k bývalému vodnímu mlýnu. Těsně před ním jsem odbočil a jel po kamenité cestě do Chrášťan. Netušil jsem, že je zde tak dobrá cesta. Na začátku vesnice jsou ohrady s koňmi. Kousek dál hlídají firmu psi. Trošku na mě štěkali. Nevím, co mně chtěli říct. 

Před koncem vesnice jsem opět vjel na polní cestu a jel do Kurovic. Před vesnicí jsem našel malý vesnický bazén.

Ujel jsem 32 km, slunečné počasí s větrem

08.03.2014




Terénní Třebětice

Pro dnešní trasu jsem se rozhodl ze zvědavosti. V Obci Třebětice jsem ještě nikdy nebyl. Vyrazil jsem na Holešov proti velmi silném větru. U Ludslavic jsem vjel do terénu a projel jsem kolem bývalého vodního mlýna. Stojí zde památný strom. Za Alexovicemi jsem přejel přes hlavní cestu a znovu vjel do terénu. Po chvilce jsem přijel do vesnice. Byl jsem překvapen, jak je uspořádaná. Nakonec se o tom píše i na informační nástěnce. Dokonce je tam zmínka o vodních mlýnech, které jsem dnes minul. Za hlavní cestou je vlakové nádraží. Připomnělo mně to takové opuštěné zapomenuté nádraží. 

Podél polních cest vyrostly od minulého roku nové stožáry s elektrickými rozvody. Já jsem je minulý rok na začátku prací pozoroval. V první chvíli jsem nevěděl, co to na poli dělají.

Domů jsem jel přes Chrášťany a užíval jsem si pohodlné jízdy se silným větrem do zad.

Ujel jsem 36 km za slunného, ale větrného počasí.

09.03.2014




Terénní Trávník

Dnes jsem vyjížděl do terénu a věděl jsem, že na závěr zmoknu. Vůbec mně to nevadilo. Mám nové oblečení z Lidlu a chtěl jsem jej vyzkoušet. Cena u tohoto oblečení je velmi příznivá. Já mám s tímto oblečením několikaleté zkušenosti a jsem spokojený. Na cestu jsem vyjel ve větruodolné bundě. 

Z Otrokovic jsem jel proti větru a byl jsem rád, že mám dobrou bundu. Už ve městě jsem jel terénem za firemním plotem směrem na Bahňák. U řeky Moravy jsem se vydal po trase budoucí cyklostezky do Kvasic. Už je to dávno, co o ní politici mluvili. Stavba však zahájena nebyla. Před Kvasicemi je hezká stromová alej a výhled na obec. Kdysi dávno to bylo významné místo se zámkem, kostely a továrnou. Dokonce zde Jan Žižka dělal škody kněžím z Olomouce. 

Za Kvasicemi jsem najel na polní cestu a vzpomněl jsem si, že právě na této trase jsem poprvé testoval můj GPS záznamník. Tenkrát jsem fotil turistický rozcestník jako dnes. Dále jsem jel po polních cestách, až jsem skončil na oraništi. Značená cesta je pooraná a musel jsem vjet na cestu. V Obci Trávník jsem vyfotil památník padlých vojáků ve válce. Navíc je zde vzpomínka na pána, který zemřel v koncentračním táboře Mauthausenu. Já jsem v tom táboře byl zajetý na kole dvakrát. Spal jsem poblíž a zanechalo to na mně stopy z hrůzy války. 

Nad obcí je v polích kříž a samota Hertlov. Ta už, ale patří k Těšnovicím. Na samotě stojí zarostený větrný mlýn a obydlí. Více o tomto místě napíši v samostatném článku. Počasí mně moc nepřálo. Už delší dobu padaly kapky deště. Zatím se to dalo vydržet v obyčejné bundě. Obydlí jsem obešel a sjel do vesnice. Zde jsem objevil pěknou zvonici. Na této návsi jsem ještě nikdy nebyl. 

Teď jsem se musel dostat na cyklostezku podél řeky Moravy. Chtěl jsem si to zkrátit podél lesa, ale když jsem viděl, jak se mně lepí bláto na kola, tak jsem se vrátil na cestu. Foukal mně silný boční vítr a byl jsem rád, když jsem jej měl u Moravy do zad. To už dost pršelo, ale rozhodl jsem se dojet na začátek Kvasic. Chtěl jsem vědět, kolik vody snese větruodolná bunda. Musím ji pochválit. Kapky tekly po povrchu. To už však foukal velmi silný vítr a já jsem chtěl co nejdříve vyjet z lesa. Stromy o sebe navzájem mlátily a padaly větve. Na odpočivadle jsem si dal novou pláštěnku a Goratexové rukavice. Bylo na čase. Déšť už byl silný. Vyjel jsem na cestu a vítr foukal z boku. Během chvilky se změnil ve větrnou vichřici s deštěm. Byla to situace, kdy jsem nebyl schopný řídit kolo. Velmi jsem se naklonil a šlapal na okraj vesnice k první zástavbě. Opravdu jsem zvažoval, že dám nohy na zem a slezu. Měl jsem však obavy, že ve chvíli kdy ztratím rychlost, tak mě vítr povalí na zem. Nakonec to dopadlo dobře. Vypadal jsem jako vodník. Kalhoty ten nápor větru nevydržely a měl jsem mokré nohy. Jsou už čtyři roky staré a ochranná vrstva asi neplní funkci. Možná, že takovém tlaku vody ani neměly odolat. Pláštěnka svou funkci splnila dobře. Domů jsem jel s větrem do zad. Byl jsem moc rád, že mám doma teplou sprchu a suché oblečení. 

Dnes se mně podařilo naplánovat výlet úplně přesně podle předpovědi počasí na Internetu. Opravdu jsem vyjel tak, abych se vracel v dešti a otestoval nové oblečení. Jen ta teplota kolem +5C je nevhodná pro cyklistiku.

Ujel jsem 33 km v zataženém až deštivém počasí se silným větrem.

15.03.2014

Karel





Žádné komentáře:

Okomentovat