Ahoj cykloturisti, vzpomínáte si, jak jsem jel na jaro do Holešova a zjistil jsem, že tam není most? Tenkráte jsem to objel polními cestami. Tak teď už je to jinak. Z Holešova do Martinic je postavená nová krásná cesta. Je to moc důležitý úsek. Jedná se o hlavní cestu z Holešova do Zlína. Navíc se za Holešovem staví průmyslová zóna.
Stavitel byl rozumný a naplánoval se stavbou hodně frekventované cesty i cyklostezku. To se u nás normálně nestává. Cyklostezky se dodělávají až dodatečně nebo chybí navěky. Já jsem na tomto úseku zažil již hodně nebezpečných situací. Řidiči zde jezdili opravdu jako pominutí bez ohledu na to jak byl tento úsek členitý a úzký.
Moje fotky nejsou zrovna nejlepší. Můj fotoaparát si s takovým počasím moc dobře neporadil. Až bude lepší počasí, tak udělám nové fotky. Možná někdo z vás bude mít možnost udělat fotky a pošle mně je k publikaci. Teď jde o to aby jste si uměli představit, jak to tam vypadá.
Cyklostezka začíná za benzínovou stanicí na konci Holešova. Začátek je za benzínovou stanicí dobře schovaný. Neznalý cyklista to určitě přehlédne. Navíc to na přístup do města nijak nenavazuje. Možná se to jednou dobuduje. Teď prostě skončíte na zdi benzínové stanice. Dále se jede po pravé straně směrem na Martinice. Asi po 500 m je kruhový objezd a odbočka do budoucí průmyslové zóny. Zde je cyklista nucen přejit po přechodu pro chodce do protisměru na levou stranu. Přitom bude přecházet hlavní směr jízdy automobilů. Toto považuji za velmi nešťastné řešení. Vzniká zde velké nebezpečí pro přecházející cyklisty. Když vezmeme v úvahu, že žádný cyklista není ochoten po kousku jízdy po cyklostezce zastavit a přecházet jako chodec do protisměru. Cyklista chce jet co nejdelší úsek v celku bez sesedání z jízdního kola. Toto bude jeden z důvodů, kde budou cyklisté porušovat dopravní předpisy a je to vina projektu. Cyklostezka měla být vedena po levé straně z Holešova až do Martinic. Jediné ospravedlnění vidím v tom, že projekt počítá s tím, že cyklisté pojedou do průmyslové zóny. Za kruhovým objezdem se jede po levé straně do Martinic. Zde zatím cyklostezka končí a je ve stádiu stavby. Myslím si, že do zimy to bude hotové. Jsem moc zvědavý, jak bude řešen nájezd cyklistů v zatáčce před vesnicí. V zahraničí bývá na takovém místě snížená rychlost na 30 km/hod a značka upozorňující řidiče na přejezd pro cyklisty. Cyklisté jsou naopak upozornění velkou žlutou značkou, že musí přejet do protisměru na cyklostezku. Tuto značku naše vyhláška nezná.
Během fotografování jsem udělal zkušenost s cyklisty. Nezávisle na sobě projeli dva důchodci na jízdním kole. Ani jeden z nich nenajel na již hotovou část cyklostezky. Přitom hlavně pro tyto lidi, kteří neřídí s jistotou kolo je cyklostezka budována. Vrávoravou jízdu si umíte dobře představit. K tomu nějakou tašku na řídítkách. Pak zde projel ještě cyklista na galuskách. Tito borci cyklostezky ignorují a je pod jejich úroveň použít takovou cestu. Přesto, že je postavena s nádherného asfaltu. Tento problém by se měl řešit upozorněním cyklistů na to, jak se mají na cestě chovat. Mnozí důchodci ani nemají řidičský průkaz a neví, že mají použít cyklostezku. Ve škole se tenkrát takové věci neučily. U sportovních cyklistů pomůže jen pokuta. Ti dobře vědí, že musí podle vyhlášky cyklostezky používat. Přesto by zde byla velmi schůdná cesta jak to zařídit. Kousek dál je Policejní učiliště a budoucí policisté by zde mohli udělat kus práce v upozorňování cyklistů, jak se mají na cestě chovat. Akce by neměla být jednorázová, ale měla by trvat několik dnů a to i mimo pracovní dny. Hlavně přes neděli zde budou jezdit sportovní cyklisté. Význam této akce se promítne na chování cyklistů i na jiných cyklostezkách v našem okolí. Cyklisté si uvědomí, že se tak musí chovat všude.
Závěr : Stavba cyklostezky je velmi dobrým činem na tomto velmi nebezpečném úseku. Jen by se měl projektant zamyslet nad tím, jestli nevhodným řešením nevytvoří nová nebezpečná místa pro cyklisty. Já si myslím, že někteří projektanti ani nikdy na kole nejeli a neví, co mají vyřešit. Tito lidé by měli jako cyklisté absolvovat hodně kilometrů po cyklostezkách v zahraničí, aby nasbírali zkušenosti. Viděli by dobrá, ale i špatná řešení, která už někdo udělal. Popsaný problém s kruhovým objezdem a nájezdy vidím jako špatnou zkušenost. U jednostranně vedených cyklostezek se ukáže, jak to dokáže projektant vyřešit, aby cyklisty přinucené k přejíždění přes cestu zbytečně nevystavoval dalšímu nebezpečí. Já si myslím, že než použít špatně navrženou cyklostezku je lepší jet po frekventované cestě než ji dvakrát přejíždět. To je, ale věc kterou se popře význam cyklostezek. V tomto případě měla být vedena cyklostezka z Holešova do Martinic po levé straně. Mělo by to výhodu v tom, že alespoň v jednom směru jízdy by nebyl cyklista nucen dvakrát přecházet hlavní silnici. Krátká cyklostezka měla vést po pravé straně do průmyslové zóny. Zde musíme uvážit, že je to příprava na vyústění obchvatu obce Martinice z popsaného kruhového objezdu. Na mapce je vidět budoucí cesta čárkovaně.
13.09.2009
středa 16. září 2009
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat