pátek 13. dubna 2018

Zima 2018

Ahoj cykloturisti, letošní zimu se meteorologum podařilo odhadnout. Byla to taková mokra a blátivá zima. Často s náledím a malou vrstvou sněhu. Náledí bývalo velké a několikrát jsem šel do práce pěšky vedle cyklostezky. Cyklostezka bývala jeden kus členitého ledu. Dochází k tomu tak, že za mokra tam projedou cyklisté a zanechají za sebou koleje ve sněhu. To samé vznikne za pejskaři. Rozšlapou sníh a vznikne oraniště. Do rána to zmrzne a nedá se po tom jezdit. To mně nepomůžou ani pláště s hřebíkama. Letošní zimu jsem je použil mnohokrát.

20.01.2018 – Větrný mlýn Velké Těšany. Přes týden napadlo trošku sněhu a já jsem se vydal k větrnému mlýnu, abych udělal fotky na sněhu. Byl jsem však zklamán. Sníh tam nebyl. Vyjížděl jsem při zataženém počasí a během cesty začalo drobně sněžit. Na fotce vidíte moje brzdové špalíky. Tím, že jezdím v nečistotách, tak se mně z ráfku vytrhává hliník a ten se zabodává do brzdových gumiček. Následkem toho pak dochází k ničení ráfků. V novinovém článku si můžete přečíst, kolik projede cyklistů po cyklostezce. Já po ní jezdím každý den do práce. Tak jsem ve statistice započítaný dvakrát za den. Ujel jsem 36 km.

21.01.2018 – Kaplička Mysločovice. Když je špatné počasí, tak jezdím ke kapličce v Mysločovicích. Dá se tam přijet po vedlejších cestách a neušpiním se. Cestou mě děcka upozornily na jejich sněhuláka. Tak jsem jej vyfotil a mají jej na památku uložený na Internetu. Ujel jsem 23 km.

27.01.2018 – Boží muka. Tento výlet jsem pojmenoval podle toho, kolik jsem cestou potkal křížů. Bylo zatažené počasí a musel jsem si dávat pozor na zmrazky na cestě. Byl jsem na kopci nad Napajedly, ale město nebylo v mlze vidět. Dnešní den byl význačný tím, že si náš národ zvolil na další období svého prezidenta. Snad nám tento zkušený politik pomůže udržet národní suverenitu. Na rozdíl od jiných ohnutých hřbetů účastnících se ve volbách. Ujel jsem 24 km.

28.01.2018 – Komárov. Dnešní den jsem se rozhodl vyjet na protější kopec, než jsem byl včera. Na první pohled vidíte, jak se liší množství sněhu. Ve vesnici mají velmi starou školu. Na to, že je to malá vesnice na kopci je to velmi zajímavé. Dřív děti chodily do větších vesnic do školy. Jak je vidět, tak to za Rakouska nebylo tak zlé. Dnes by nikdo školu v malé vesnici ekonomicky neudržel. Na cestě jsem potkal velkou zdravou kočku. Ta asi nemá takové zdravotní problémy jako panelákové kočky. Tato si žije svobodně v přírodě a užívá si života s jinýma kočkama.

Jakmile jsem sjel z Komárova, tak jsem projížděl rekreační středisko Pahrbek u Napajedel. Dnes se nikdo v zamrzlém slepém rameni nekoupal a mohl jsem v klidu fotit. Na fotkách vidíte letní atrakce a historii Napajedel. Ujel jsem 32 km.

07.02.2018 – odpolední sníh. Dnešní den jsem jel do práce a vůbec jsem nevzal do úvahy předpověď počasí. Na odpoledne bylo naplánováno sněžení. Opravdu to přišlo po obědě a během několika hodin nasněžilo víc než 10 cm sněhu. To jsem si mohl vzít kolo se širokými terénními plášti. Tak jsem měl úzké terénní pláště na cestovním kole. Z práce jsem raději vyjel za světla. Na cyklostezce jsem se musel rozjet a pořád jet. Kdybych zastavil, tak se snad ani nerozjedu. Kolo mělo snahu za jízdy měnit směr. U odpočívadla jsem udělal fotky kola obaleného sněhem a také přijíždějící cyklistku. Dali jsme se do řeči a zjistil jsem, že ona dojíždí každý den do Zlína na kole a ještě letos nevynechala. To já jsem už šel několikrát po ledě raději pěšky. Tak je holka šikovná a přeji ji, aby se jí dobře dařilo při jízdě v nepříznivých podmínkách. Kolo mně doma oteklo a hodně vody jsem odsál hubkou. Část vody jsem nahrnoval na lopatku a vyléval do WC.

10.02.2018 – Křížová cesta. Dnes jsem měl v plánu vyjet k větrnému mlýnu na kopec, ale cestou jsem si to rozmyslel. Byla surová zima a foukal vítr. Tak jsem svůj výlet zkrátil a jel jsem ke křížové cestě nad Kvasicemi. Hodně křížů je poničených.  Nechápu takové vandalství. Snad to někdo nebral jako kovový odpad do sběru. Dnes nemělo smysl být dlouho venku, protože byla vyhlášená smogová situace a nedoporučovalo se chodit na procházky. Ujel jsem 18 km.

11.02.2018 – nedělní výlet po okolí. Vydal jsem se do skansenu v Rymicích. Chtěl jsem vyfotit chaloupky pod sněhem. Jenže po pár kilometrech jsem zjistil, že sníh máme jen v Otrokovicích. Tak jsem udělal fotku kostela v Kurovicích. Ten vždy fotím, když kvetou stromy v jeho okolí. Pak jsem zajel k pomníku padlého vojáka. Pomník je v poli a nevede k němu cesta. Kolo jsem kousek zatáhl na pole a pak šel pešky. Sníh mně pěkně pod nohama křupal. Foukal silný vítr a v průmyslové zóně Holešova jsem si dal zimní kuklu a rozhodl se vrátit domů. Rozhodl jsem se jet údolím přes Rackovou, abych se vyhnul větru. Ze Sazovic jsem měl obavu jet po cestě podél potoka. Určitě tam byl zmrzlý sníh. Tak jsem jel domů po hlavní cestě do Malenovic. Na kopci jsem se zastavil u velmi starého kostela v Tečovicích. Ujel jsem 43 km.

17.02.2018 – Buňov. Dnes je venku nehostinné počasí a nemá smysl někam daleko jezdit. Vzal jsem si kolo s plášti, ve kterých mám hřebíky. Venku je umrzlý sníh s ledem. Když jsem jel nahoru k Buňovu, tak po cestě tekla voda a ve spod byl led. Musel jsem jet velmi opatrně, abych nespadl. Nad Sazovicemi jsem udělal fotky u kříže. Byl jsem první, kdo zde pošlapal sníh. Dole v údolí jsem pozoroval na poli holku se psem. Pěkně se spolu hráli a v pozadí měli stavbu. I v tak špatném počasí dělníci pracovali. Po návratu domů byl moc dobrý teplý čaj. Ujel jsem 15 km.

18.02.2018 – větrný mlýn Velké Těšany. Počasí se trošku umoudřilo a rozhodl jsem se jet k mlýnu na kopci. Vzal jsem to přes rezervaci a bylo to špatné rozhodnutí. Bylo zde hodně sněhu a většinu cesty jsem šel pěšky. Jízda na kole byla velmi riskantní. Na sobě leželo několik umrzlých vrstev sněhu a v nich byly vyšlapané stopy. Když jsem na takové místo najel, tak kolo prudce změnilo směr.  Navíc jsem měl na kole odpruženou vidlici a ta se chovala neprozřetelně. Musel jsem ji vypnout. U mlýna jsem udělal zimní fotky a jel kolem vysílače do Karolína. Zde jsem si musel obléci tlustou zimní kuklu a dát teplejší rukavice. Bylo zde opravdu hodně zima a foukal vítr. Mráz byl silný a mokrá voda na kole omrzla. Nejhorší to bylo na ráfcích. To jsem poznal při brzdění ve sjezdu do údolí. Gumičky nebyly schopné z ráfků oříznout led. Zato jsem slyšel, jak škubu hliník z ráfku. Po této zimě si musím dát na kolo nové ráfky. Tyto jsem za zimu zničil. U řeky Moravy jsem zažil hezký západ slunce nad okolní krajinou. Ujel jsem 32 km.

24.02.2018 – Hostišová. Tak nám přišly první silné mrazy v této zimě. Začalo to -7C a v dalších dnech to klesalo až k -15C. Já jsem si vyjel k rozhledně a vzal jsem si běžné rukavice. Přesto jsem si pro jistotu dal do batohu zimní kuklu a rukavice palčáky. Už na konci Otrokovic jsem si to všechno musel obléci. Bylo zima a foukal silný vítr. Na hřebeni jsem jel po polní cestě. Bylo tam tolik sněhu, že jsem nemohl jet. Když jsem se pokusil rozjet, tak mně vítr srazil na zem. U rozhledny se schovalo slunce a fotky, na které jsem se těšil, nevyšly. Tak jsem se sbalil a jel z kopce dolů do údolí. Zde foukalo méně, přesto jsem měl zmrzlé prsty. Po příjezdu domů jsem musel rozmrznout, než jsem šel do vany. Ujel jsem 22 km.

25.02.2018 – Svatá Voda. Venku fouká silný severní vítr a svítí krásné slunce. Na teploměru je -9C a já se vydávám na cyklostezku do Napajedel. Vítr mně fouká do zad a jedu rychle. V Napajedlích však měním prudce směr a jedu do kopce směrem na Pohořelice. Zde mám silný ledový vítr z boku. Musím se hodně snažit, abych udržel přímou stopu na cestě. Ve stoupání předjíždím holku, která jde pešky. Naše rychlosti se příliš neliší. V tom větru se nedá jet rychle. Ona je celá zabalená do šály. Ani není vidět obličej. To nejhorší mě však čekalo na otevřeném hřebenu před vysílačem u Oldřichovic. Přesto, že jsem měl zimní kuklu a čepici, tak mně omrzaly zuby. K tomu jsem cítil, jak hluboko vede ucho do hlavy. To jsem netušil, že mám zmrzlé prsty a v týdnu budu cítit bolest kloubů. Navíc mně praskla kůže na palci u nehtu. Tak jsem měl problémy při práci. Špatné to bylo, když jsem jedl pomeranč a šťáva se dostala do prasklého místa. Musel jsem si kůži mastit, aby byla pružná a srostla. Je to neuvěřitelné, jak takové malé zranění dokáže otravovat život. V této chvíli píši cestopis a bolest kloubů necítím. Jsem rád, že to nemá následky. Tak a pokračujeme dál v mrazivém putování. Na kopci jsem se zastavil u lesa a tam vítr nefoukal. Na slunci bylo moc hezky. Po chvíli jsem pokračoval na lesní cestě k poutnímu místu. Vše bylo zmrzlé a musel jsem jít pěšky.  Naštěstí zde nefoukalo a mohl jsem v klidu fotit bez rukavic. Do lesa svítilo slunce a připadal jsem si jako v jiném světě. To však dlouho netrvalo. Vyjel jsem do otevřených polí a ledový vítr mě začal opět trápit. Teď už jsem to měl domů 5 km. Ty však v silném ledovém protivětru stály za to. Ujel jsem 19 km.

02.03.2018 – páteční náledí. V pátek ráno jsem vyjel do práce na obyčejných pláštích a kousek před firmou začalo lehce sněžit.  Na zemi to okamžitě přimrzalo. Naštěstí jsem dojel dobře a víc jsem se tomu nevěnoval. Přes den to přestalo. Večer jsem se v práci podíval z okna a uviděl jsem na dálnici pět modrých majáků.  Pomyslel jsem si, že se tam stala větší nehoda. Vše jsem pochopil, až jsem vyjel. Jenže ne ihned. Jel jsem ve tmě a dobře jsem neviděl co je na zemi. Až když jsem dal nohu na zem při přejíždění na chodník, tak jsem zjistil, že všechno na zemi je zledovatělé. Od té chvíle jsem se začal bát a jel jsem opatrně. Naštěstí jsem jel domů po cyklostezce a tam máme od zimy navozený písek. Mokrá kola se mně obalila pískem a já jsem získal přírodní řetězy. Opravdu to dobře na cestě sedělo. I na sídlišti jsem proti chodcům jel bezpečněji. Ti měli strach z každého kroku. Když jsem vtáhl kolo do domu, tak mně spadlo na bok. Bylo to tím, že moje kamínky na pláštích na dlažbě nedržely. Fungovalo to jen na měkkém ledě.  Na fotkách vidíte, kolik nechá písek za sebou nepořádku. Další dny jsem se dozvěděl, kolik proběhlo dnešní odpoledne dopravních nehod. Myslím si, že to byl poslední záchvěv letošní zimy.

03.03.2018 – studená sobota. Venku je mrazivé počasí s větrem a je třeba se projet v údolí, abych příliš netrpěl. První jsem udělal fotky v Otrokovicích. Někdo dal na ulici, kde jezdí hodně cyklistů kruhové zpomalovací bariéry. Vůbec si však neuvědomuje, že taková mokrá překážka je pro cyklistu nebezpečná. Pokud se musí dávat bariéry, tak vyhovující jsou přímé prahy, které lze kolmo přejet. To samé si asi myslí řidiči sanitek, když vezou pacienta. Před Sazovicemi jsem vyfotil plyšové medvědy na stromě. Ujel jsem 16 km.

04.03.2018 – studená neděle. Venku je stále chladno a vydávám se na malý výlet po okolí. Chtěl bych nafotit poslední zbytky sněhu. Za Mysločovicemi jsem zjistil, že velký rozvětvený strom spadl. Je to strom, pod kterým jsem se minulý rok schovával při velké bouřce před deštěm. Tak jsem měl štěstí. Jak vidět, tak platí pravidlo, že se v bouřce nemáme schovávat pod stromy. Asi by mě tam lehko nenašli. Je to kus od cesty. Dále jsem si zajel k jezeru v Otrokovicích. Nápis koupání na vlastní nebezpečí je výstižný, teď když se zde bruslí. Může to však platit ve chvíli, kdy se led prolomí. Podařilo se mně vyfotit západ slunce na ulici. Na poslední fotce je vidět kolik jsem na pláštích navozil do sklepa soli. Ujel jsem 32 km.

10.03.2018 – Velehrad. V letošním roce jsem ještě na Velehradě nebyl. Dnes přišlo krásné jarní počasí. Proti předchozím mrazivým dnům se hodně oteplilo. Dokonce jsem potkával cyklisty v krátkých kalhotách. To si myslím, že bylo přehnané.  Když jsem se dotkl kovové části kola, tak to bylo hodně studené. To samé musely pociťovat holé nohy. Cestou jsem se zastavil u jezera a fotil jsem modrý led. Sluníčko hezky svítilo a bylo tam dobře. Za pár měsíců se zde budou lidé koupat a opalovat. Před Velehradem jsem naměřil teplotu 16C, ale ve stínu kostela bylo 13C. Zato v kostele jsem mohl zmrznout. Měl jsem na sobě zapocené šaty a to bylo jako bych vlezl do ledničky. Byl jsem tam sám a v klidu jsem si mohl sednout a odpočinout. Zamyslet se nad životem, ale to chladno to nedovolilo.  Když jsem vyšel ven, tak to bylo moc příjemné dostat se do tepla. Na zpáteční cestě se mně jelo moc dobře. Měl jsem vítr do zad. Ujel jsem 51 km.

18.03.2018 – Zboženské rybníky. Včera jsem na kole vymrzl a dnes znovu. Vůbec jsem se nepoučil a zase vyjel. Vzal jsem si lehkou kuklu a po par kilometrech jsem si musel dát zimní kuklu. Vítr byl hodně ledový. Ještě v Otrokovicích jsem měl nepříjemný zážitek. Předjelo mě auto a odbočilo doprava. Málem mě vzal přední kolo. Prostě bezohledný řidič. Tak jsem byl rád, když jsem vjel do lesa nad Hostišovou. Hrozilo zde však jiné nebezpečí. Silný vítr foukal do korun stromů a občas nějaká větev spadla na zem. Když něco zapraštělo, tak jsem se díval, kde to padá. Některé stromy, jsou nebezpečně nakloněné nad cestu. U Zboženských rybníků jsem udělal několik fotek a vydal se na kopec ke smetišti. Zde je otevřená krajina a vítr silně foukal. Při fotografování mně zmrzly prsty a udělal jsem několikrát snad osmdesát fotek za sebou. Mobil nahlásil, že tolik fotek v dávce nezvládne. Až doma jsem tyto dávky fotek smazal. Horší bylo, že mně zmrzly prsty a cítím je ještě dnes. Do jara to přejde. Ujel jsem 29 km.

24.03.2018 – Na Rejdě. Projel jsem se po okolních kopcích a navštívil přístaviště lodí ve Spytihněvi. Již brzy zde bude rušno. Pak jsem vyrazil nad Napajedla a domů. Ujel jsem 38 km.

25.03.2018 – Lanové centrum. Před týdnem jsem v lesích nad Hostišovou vymrzl a dnes jsem si to zopakoval, ale bez mrazu. Něco mě na tuto trasu táhlo. Jako bych to minule neprojel správně. Dnes jsem však nesjížděl ke Zboženským rybníkům, ale jel jsem na Mladcovou. Jede se zde lesem a cesta se klikatí. Za týden jsem se díval na TV zprávy a ukazovali, že se v těch zatáčkách stala dopravní nehoda. V lanovém centru bylo pusto a foukal silný vítr. Zaujal mě památník na nějakého pána. Jsem však z toho divný. On má na pamětní desce jenom jeden datum. Ve vesnici jsem sjel do údolí a znovu na velký kopec k smetišti. Dnes jsem zde fotil a prsty mně neomrzly. Přesto je stále cítím. To však časem přejde. Ujel jsem 35 km.

31.03.2018 – Záhlinice. Na Velikonoce se nám udělalo pěkné počasí. Já jsem byl v pátek a v sobotu v práci. Instaloval jsem na počítače nové programy. Mně vyhovuje, když jsou lidé doma a já můžu v klidu pracovat. Po práci jsem vyjel s úmyslem udělat si malý okruh, ale postupně jsem jej prodloužil až do Kroměříže. A pak jsem to ještě prodloužil k větrnému mlýnu ve Velkých Tešanech. Ujel jsem 53 km.

01.04.2018 – Kroměříž. Dnes fouká velmi silný vítr a já jsem na začátku výletu vyrazil s větrem do zad. To by cyklisté neměli dělat. Pak se jim proti větru špatně vrací domů. První část jsem jel jako rychlík a za Hulínem se ze mě stal šourák. Místy jsem jel rychlostí 12 km/hod. V té chvíli jela proti mně holka na kole a seděla vzpřímeně. Vůbec nešlapala a jelo jí to samo. V Kroměříži jsem projel kolem uzavřené lávky. Po tragické události v Praze se v republice začaly prověřovat lávky a hodně se jich musí opravit. Za Trávníkama byla uzavřená cyklostezka, ale já jsem ze zvědavosti jel zjistit v jakém stavu jsou padající stromy.  Myslím si, že by se stromy měly do určité vzdálenosti od cyklostezky pořezat. Jsou většinou staré a brzo spadnou. Navíc mají mokrý podklad a kořeny v zemi dobře nedrží. Před Otrokovicemi byla cyklostezka otevřená, ale strom tam na zemi ležel také. Ujel jsem 43 km.

02.04.2018 – TV vysílač. Po včerejším silném větru se počasí uklidnilo, ale dobře také není. Vyjel jsem na Holešov údolím, abych se vyhnul větru. V Pacetlukách stála policejní hlídka a čekala až někdo pojede z mrskačky. Já jsem měl dnes pocit, že je na cestách velmi malý provoz. Jako by všichni raději za volant nesedali a raději pili. Domů od TV vysílače jsem jel proti větru.
Ujel jsem 63 km.

Tak a je letošní zima za námi. Bylo dlouho chladno. Často pršelo a foukal silný vítr. V lesích je neobvykle mnoho polámaných stromů.