úterý 22. července 2014

Svatý Kliment



Ahoj cykloturisti, venku je zase vedro a já vymýšlím trasu, abych byl kousek cesty v lese. Nakonec dostávám nápad navštívit místo na kterém působili Cyril a Metoděj. Vyjíždím po 13 hodině a na cyklostezce je prázdno. V takovém vedru sedí všichni ve stínu. První část trasy je stejná jako před týdnem, když jsem jel k rozhlednám nad Vážanama. Dnes pojedu kousek do protisměru přes Stříbrnice. Už po dvaceti kilometrech se nedá voda z flašky pít. Je teplá jako chcanky. Přesto nemam na výběr. Bez pití bych špatně dopadl. Za Sříbrnicemi se začne cesta zvedat a jede se mezi kopci. Vítr zde nefouká a slunce zde peče jako v kotli. Nejvydatnější žár jsem zažil na kousku nového černého asfaltu. Až sjezd do Osvětiman mě osvěžíl.

V Osvětimanech jsem chtěl najít zámek, ale minul jsem jej. Je přestavěný a já jsem se na něj díval a nenapadlo mě, že je to ono. Pak jsem si dal velmi prudký výjezd ke kostelu a návrat zpět. Pak jsem vyjel po žluté značce. Měl jsem smůlu a musel jsem nést kolo nad hlavou. Nějaký nemyslící řidič zaparkoval auto tak, že se vedle něj nedalo projít. Ve vesnici mají nepoužívané koupaliště. V dnešním vedru by bylo asi plné. Nad vesnicí se stoupání zmírnilo a dojel jsem k táboru. Požádal jsem slečny instruktorky o vodu. Řekly mě však, že voda se na pití musí převařit. Tak mě aspoň napumpovaly do rukou vodu a já jsem si umyl čumáček od soli. Po výjezdu do kopce po mně valil pot. Na kůži bylo vidět, jak kapky potu vytěkají ven. O kousek dál byly další dva tábory a rybník. Zde jsem narazil na cestu z velkého kamení a musel jsem jít kousek pěšky. Pak už jsem šlapal do prudkého svahu. Kolem byly keře s bodláky a já jsem byl poškrábaný. Na ruce jsem dokonce krvácel. Musel jsem si dávat pozor, abych nepíchl kolo. Teď jezdím na úzkých silničních pláštích a ty jsou do terénu nevhodné. Naštěstí jsem našel studánku svatého Gorazda a znovu jsem se umyl. Teď jsem si nabral do flašky čerstvou osvěžující vodu. Tu jsem však nemohl pít. Protože byla studená. Chudák svatý, už mu někdo urazil nos. Přitom je to hezká dřevořezba. To už se moje útrapy v prudkém stoupání mezi keři končily a byl jsem na místě. Je to dlouho, co jsem zde byl.

Na posvátném místě je kamenný rám a obětní místo. Někdo tam nechal chleba a víno. Já jsem si tam přidal svůj kokosek. Ten se v teple neroztopil. CocaCola byla hnusná, ale vypil jsem ji. Každá tekutina v těle byla dobrá. V koutku u ohniště jsem našel velké smetiště. To by mohlo být víc bokem. Myslím si, že posezení u ohně zde může být velmi příjemné.

Domů jsem musel jet ještě na kopec a pak po kamenité cestě do údolí Smraďavky. Sjezd po kamení byl velmi nebezpečný a kolo jsem v podstatě neřídil. Vždy jsem skončil na některém okraji cesty. To jsou dobré cesty pro traktor. Pro cyklisty je to nebezpečné. Nakonec to skončilo a kvalita cesty byla stále lepší. Ještě jsem cestou našel další tábory. Na chvíli jsem si udělal přestávku u zámečku. Je tam jezírko s ptáky. Pak už jsem sjel do Boršic a najel na trasu, po které jsem přijel. K večeru byla cyklostezka prázdná a jelo se dobře. 

Ujel jsem 90 km při velmi teplém počasí. Byl dosti silný vítr od jihu.

20.07.2014

Karel

Fotky :


Odkaz na poutní místo :


 

Žádné komentáře:

Okomentovat