sobota 19. července 2014

Rozhledna Florianka a Doubi



Ahoj cykloturisti, od kamaráda jsem se dozvěděl o dvou nových rozhlednách poblíž Uherského Hradiště. Bylo to v oblasti, kde už jsem dlouho nebyl. 

Vyjel jsem odpoledne a slunce krásně pálilo. Jel jsem podél řeky Moravy a Baťova kanálu. Na cyklostezce byl jako obvykle nával. Až za Starým Městem se to zlepšilo. Projel jsem Nedakonicemi a po chvilce jsem vjel na JZD cestu vedoucí do vinohradů. Teď už začal poctivý kopec mezi vinicemi. Moc se mně tam líbilo. Asi to ve mně vyvolává vzpomínky z cest v Itálii. Asi v půlce kopce začalo být rozhlednu dobře vidět. Já jsem se ještě snažil nalézt místo, kde bych udělal pěkný pohled na kostelní věž v údolí. U rozhledny už bylo několik jízdních kol a cyklisté byli na rozhledně. Je nešikovné, že se nepředpokládá vstup do rozhledny od pole, ale ze spodní části, kde se teď buduje chodník. Tak jsem musel přelézt přes zábradlí. Dělali to tak všichni. Jen ti co měli kratší nohy si poseděli rozkrokem na trubce. Z rozhledny je krásně vidět Karpaty a okrajově směrem k Hostýnu. Obloha se zatáhla a bylo špatně vidět. Na rozhledně byli dva páni s dalekohledem a ti se rozpoznáváním okolních věcí důkladně zabývali. Bylo vidět, že měli radost z každé rozpoznané vesnice a místa, kde už někdy byli. Z rozhledny je krásně vidět do vesnice Polešovice. Myslím si, že umístění rozhledny do tohoto místa mělo tento úmysl. Protože jinak není vidět přes kopec směrem k Buchlovu. Kdyby postavili rozhlednu na kopec, tak by nebylo vidět vesnici. Já tuto věc rozhlednám vyčítám, že je často vidět jen jedním směrem. Tato rozhledna je dostupná ze dvou směrů po asfaltové cestě.

Od rozhledny jsem vyjel na kopec ke hnojišti a vesnici Vážany. Ihned před vesnicí jsem podle mapy najel na JZD cestu, která by měla být podle mapy kvalitní. Myslím si, že za mokra by to bylo hůře průjezdné. V této špatné kvalitě cesta vedla až do Újezdce. Na fotce vidíte cyklistu, který zde prorazil duši. Já jsem jel k další rozhledně a najednou jsem byl překvapen nálezem kapličky. Tato kaplička je věnovaná vojákům padlým ve válce. Kaplička má velmi hezké pozadí s hradem Buchlov. U ní stojí krásná mohutná lípa. Ke kapličce vede z vesnice březová alej a můžete si zde sednou na lavičku a odpočinout. Místo působí velmi příjemně. Jen o kousek dál je malá rozhledna s posezením pro turisty. Z této rozhledny je vidět do dvou údolí. Směrem k Javořině a hradu Buchlov. Na fotce je vidět kostel v údolí. Jsou to Stříbrnice a později jsem tama projížděl.

Od rozhledny jsem se vydal dál po hřebeni. Jak už jsem zmiňoval po velmi nekvalitní bývalé cestě. Ve sjezdu do Medlovic stojí boží muka a vzpomínka na rumunského vojáka, který zde padl při osvobozování. V Medlovicích jsem se zastavil u mapy a zavzpomínal, jak jsem zde před několika roky vjížděl do lesa a do údolí Smraďavky. Dnes to mám jednodušší, sjíždím z kopce dolů po asfaltě. To si myslím jenom chvíli, než poznám, jak zde jezdí místní řidiči. Ono i na cestě je vidět stopy po nehodách. V jedné zatáčce proti mně jelo auto a ze zadu mě předjela bezohledně ženská. Ona se prostě mezi nás vecpala. Místo aby počkala a předjela mě. Jel jsem z kopce a nemusela by tolik zpomalit. Už chápu, proč mají o kousek dál novou cyklostezku. Na cyklostezce jsem vyfotil děcka, jak se vracely z výletu. Fňukaly, že se vrací domu do kopce.

V Boršicích jsem se chtěl vydat směrem na Velehrad, ale když se přihnala těžká mračna a začaly padat kapky, tak jsem se rozhodl vrátit na cyklostezku k Moravě a jet přímo domů. Na betonové cyklostezce přes Hradištěm jsem udržoval rychlost kolem 27 km/hod a přesto mě předjel cyklista se závěsným vozíčkem. Já jsem něco takového vůbec nečekal a málem jsem se za něj zařadil. Nepředpokládal jsem, že může být tak dlouhý. Naštěstí jsem to neudělal. Ještě za ním jela holka na kole. Tak jsem se pověsil za ni a můj cestovní průměr se zvětšil. Jeli rychle a předjížděli, koho mohli. Občas na některé cyklisty zazvonili. Bylo to něco takového, jako když nejdelší kamión předjíždí osobní auta na úzké cestě. Myslím si, že většina předjížděných zažila šok. Chtěl jsem jim říct, ať nejezdí takovým nebezpečným způsobem, ale na okraji Hradiště odbočili do jiného směru. Než jsem jel já. Myslím si, že je to jen otázka času, než nějakého cyklistu srazí.

Za Hradištěm začalo peklo na cyklostezce. Stovky cyklistů a bruslařů se vracelo domů, aby unikli dešti. Jeli v různých skupinkách a navzájem se předjížděli. Já jsem jel proti nim sám. Občas jsem měl strach, že nebudu mít místo na cyklostezce. Co takový strach z deště s lidmi udělá. Člověk má v sobě hluboce uloženou obavu z deště. Vždyť dříve to mohla být situace, kdy po promoknutí mohl za špatných podmínek zahynout. To samé vidím na cestě s auty. Žádný řidič se v autě nemusí bát deště a stejně se začnou chovat podivočeně. 

Ujel jsem 76 km za zataženého počasí s větrem.

13.07.2014

Karel


Fotky :




Žádné komentáře:

Okomentovat