úterý 15. srpna 2017

Dva větrné mlýny



Ahoj cykloturisti, už dlouho jsem nebyl u dvou větrných mlýnu v Chvalovicích a Kunkovicích. Vyjel jsem po 13 hodině a ihned jsem začal stoupáním od výkaliště do Nove Dědiny. U lesa jsem potkal hřibaře. Říkali, že nic nemají. Je velké sucho. Stále jsem stoupal až do Kostelan. Zde jsem zahájil sjezd a malým stoupáním nad Zdounky. Na kopci mám před sebou výhled na to, co mně čeká. Tuto první kopcovitou část jsem zvolil proto, že cesta z Kroměříže do Zdounek je pro cyklistu velmi nebezpečná.

Za Zdounkama jsem jel do Troubek a začalo táhlé stoupání. Na vrcholu jsem měl krásný výhled na celé okolí. Pěkný pocit pokazilo auto, které mně předjíždělo. Jedná se o úzkou cestu a v zimě se neudržuje. Na cestě ležela velká větev a on nezpomalil, ale přejel přes ni. Měl jsem velké obavy, že se kusy větve vymrští a zasáhnou mě. Dopadlo to pro mě dobře, ale jeho podvozek bude mít šrámy navždy. V Morkovicích jsem se jel podívat, jak probíhá oprava zámku. Pak jsem se zastavil u muzea košíkářství. Už dříve jsem se v tomto muzeu zastavil a ukázal jsem vám fotky z výstavy. Dnes jsem se nezastavoval.

V Páčlavicích jsem se zastavil u památníku na našeho polárního cestovatele Oty Kříže. Nad památníkem je zámeček. Myslím si, že se trošku opravuje, ale zasloužil by si větší péči. Tak a teď jedu do terénu. Jen najít červenou značku. To jsem si zapamatoval. Mapu sebou nemám. Vyjel jsem kousek nad vesnici a měl jsem štěstí. Červená značka jen vesnici olízne. Najíždím na kamenitou cestu a postupně stoupám k vysílači. Na cestě je hodně kamení a často protočím zadní kolo. Jednou to bylo hodně a dostal jsem silnou ránu od sedla do zadku. Jako když kůň kopne. Tento úsek by bylo vhodné projet na terénních pneumatikách. Já jedu na silničních pláštích. Cestou k vysílači se zastavuji na několika zajímavých místech. Konečně jsem na nejvyšším místě dnešního dne. Z vrcholu kopce je za dobré viditelnosti vidět bílé kostely ve Vídni. Už jsem to podle mapy ověřoval a je to pravda. To však viděli před sto lety, když bylo čisté ovzduší. Pomalinku sjíždím do vesnice. Asfaltová cesta z dob socialismu je neudržovaná a mění se v tankodrom. Současný kapitalismus na údržbu cest kašle. Dělá jen to co je výhodné. Myslím si, že nám dědictví z té doby chátrá pod rukama a budeme muset zase budovat vlast. Ne jen vysávat co jsme zdědili.

Po krátkém prudkém kopci jsem u prvního větrného mlýna. Rozdíl, který vidím je, že jsou zaslepená okna, aby nebylo vidět dovnitř. Asi k tomu byl nějaký důvod.  K druhému mlýnu pokračuji lesem. Na zemi je moc šišek a bojím se, že na nich spadnu. Navíc se mně ve výpletu předního kola uvolnily odrazky a hrozí, že je rozdrtím. Musím zastavit a přesunout je na správné místo. Dodržuji předpisy na osvětlení jízdního kola, ale někdy je to na otravu. Přesto vím, že je důležité, aby mě bylo z boku vidět. Po krátkém sjezdu do vesnice se zastavuji u památníku osvobození. Historie připomíná partyzánskou skupinu. Už jsem psal o tom, že měli mezi sebou zrádce.

Jedu kolem nově vybudovaného jezírka a jsou zde podle dopravní značky žáby. Ještě kousek a následuje prudké stoupání k druhém větrném mlýnu. Cesta je rok od roku horší. Voda to postupně ničí a nikdo se o cestu nestará. U mlýna se vždy dívám do okolí, kudy jsem jel. Po fotografické zastávce mám před sebou opět serpentiny. Teď už jen přejedu několik vlnek a jsem ve Zdounkách. Zde se rozhodnu, že si dám horskou prémii na Bunč. Zjistil jsem, že úsek je dlouhý 6,4 km a převýšení je 216 m. Je to cesta s prudkými úseky a klesáními. Tento kopec jsem kdysi šlapal na steré Favoritce s pětikolečkem a neslezl jsem. Sám sebe obdivuji, jaký jsem byl dobrý cyklista.

Na Bunči dělám fotografie a spouštím se do Otrokovic. První však musím lesem projet do Žlutav a klesnout do Bělova. Zde mám zážitek, který mohl mít vážné následky. Z kopce jsem jel možná 50 km/hod a najednou vyběhla na cestu srnka. Naštěstí nepokračovala, ale stočila se proti mně. Tak jsme se minuli hlavama vedle sebe. V takové rychlosti bych ji zlomil na dvě části a já bych letěl přes řídítka. Dopad na asfalt by měl určitě následky. Ihned jsem si vybavil, že když jsem jel na výlet kolem záchranné stanice. Tak jsem viděl záchranářku, jak vybíhá k sanitce. Asi jeli k důležitému případu. Teď jsem to mohl potřebovat já. Dobře to dopadlo a v pohodě dojedu domů.

Ujel jsem 100 km za teplého počasí. Překonal jsem 1700 m na výšku. Vypil jsem 1,5 l čisté vody. Jídlo nevozím.

15.08.2017

Karel




Žádné komentáře:

Okomentovat