Vyjížďka 11.9.2010  Otrokovice- Uh. Brod-Bojkovice-Bánov-Uh. Hradiště-Otrokovice
Počasí tento den  sice nevypadalo vůbec nadějně, bylo pod mrakem, celkem chladno  a  všude v okolí  se nachylovalo na déšť. Dokonce i tvrďák  Karel Preclík se raději vrátil ze svého sobotního výletu, neb nechtěl  „promoknůt“, jak mě informoval při své letmé návštěvě na prodejně těsně před polednem. Po poněkud  složitější domluvě po telefonu a Igorově tradičním  zpoždění zapříčiněném  asi bohatým obědem, jsme  se nakonec  setkali v Bílovicíh v počtu čtyř osob. Letos poprvé s námi vyrazil Mira Vodička. až z Prahy přijel také Zdeňa, zvaný Brázda i pro něj to byla jeho letošní premiéra s námi.  Kromě mé maličkosti pak byl dalším účastníkem již zmiňovaný opozdilec Igor.  Takže v tomto složení jsme vyrazili směrem na Uh. Brod. S velkými obavami jsem očekával první kopec v Častkově. Nemám ho rád, je to „sviňa ťahavá „ a v minulosti jsem zde často znamenal pro mě potupné zjištění, že jsem na tom v kopcích bídně.  V počátečním nejstrmější části tohoto kopce (příhodně podél hřbitova) jsem  nechal  zařazený poněkud tvrdší převod a   tím pádem jsem prvních 300 m vybušil  ze sedla  hodně svižně. Když jsem se otočil, zjistil jsem, že ostatní jsou poměrně daleko za mnou a tak jsem sednul do sedla  a jal se točit nohama tak, abych zklidnil rozbouřenou tepovku, ale udržel si  slušný náskok na ostatní.  Se mnou je to totiž tak, pokud mě v kopci někdo dojede, nemám již „morál“ na to abych se „háknul „a „uvisel“, většinou pak svěsím nohy a přestávám jet. Takže bylo pro mě důležité udržet si nějaký náskok. To se mě dařilo skoro až pod vrchol stoupání, kdy jsem za sebou uslyšel typické vrzání Igorových MTB treter. No protože Igor je  zcela jistě úplně jiná kategorie, než  my běžní  smrtelníci, tak mě to jeho dojetí zase tak nerozhodilo. Jarin dokonce tvrdí, že pokud bychom Igora rozřezali, našli by jsme pod  jeho syntetickou kůží  servomechanismy, olejové hadičky apod., tak jak je  to u RUR běžné. Já  však zastávám názor , že Igor je vyspělejším druhem RUR a že jeho umělé tkáně jsou věrnou napodobeninou lidského těla s tím, že nukleární pohon jeho umělého těla a pozitronového mozku mu dodává neuvěřitelnou sílu. K tomuto názoru nás vede to, že Igor nebyl po žádné z vyjížděk nikdy unavený a mrtvý jako my statní, přitom během jízdy vůbec nepije a nejí a vůbec  nedělá i jiné věci , co my běžní lidé. Musím podotknou, že jsme Igora zatím neřezali, tak stále nevíme, jak to sním vlastně je. 
Na častkovský kopec jsem tak dojel těsně za Igorem a  měl ještě čas zastavit a vyfotit průjezd Mirka i Brázdy. Následoval sjezd do  Pašovic, které jsou proslulé svými kostkami. Zde jsem  využil známé a léty ověřené pravidlo, že kostky se mají doslova přeletět . Jedině tak se částečně eliminuje známe naklepávání hýždí a rukou. Touto taktikou se mě podařilo vybudoval si poměrně  slušný náskok na ostatní, kteří na kostkách zpomalili a  za obcí  Prakšice jsem najížděl do dalšího ťahavého stoupání opět z první figury. Ostatní ( vyjma Igora) mě pak  již nedokázali dojet a tak jsem měl  opět čas vyfotit je  na vrcholu stoupání před Uh. Brodem.  Poměrně svižnou jízdou, trochu brzděnou občasným  čekáním na Miru , jsme pak dorazili do  Bojkovic. Zde se Mira začal dožadovat jeho obvyklé zastávky na kafe, bohužel jím vybraná hospoda byla zavřená a tak se pokračovalo do kopce na novogotický zámek Nový Světlov ( stávající podobu získal až ve 40.letech 19. století)  , kde  přes léto býval otevřený bufet u tenisových kurtů: Bylo ale opět zavřeno a tak se pokračovalo dál na Komňu s cílem  udělat si zastávku u motorestu  „ Rasová“, který je strategicky umístěn u hlavního tahu na Slovensko a odbočku na Mikulčin Vrch. Znamenalo to překonat poměrně strmé a dlouhé stoupání z obce Komňa ( jedno z mnoha míst, které si dělají nárok být rodištěm Velkého učitele národů). Kupodivu i zde jsem se udržel Igora, přičemž jsem si vyslechl zajímavou přednášku o anomáliích  geologického podloží v okolí  (např. lom hornin vulkanického původu). 
Na vrchol stoupání jsem pak značně vyčerpán zejména z Igorovy přednášky ( nelze jet současně na kole do kopce  a ještě přemýšlet nad prehistorií země) přijel těsně za Igorem, s poměrně malým odstupem pak přijet Mira následován Brázdou.  Bohužel Motorest nám nenabídl svou vlídnou tvář, jak jsme očekávali, majitelem jsme byli hodně neurvale vyhozeni s koly z úplně prázdné terasy, že si kola máme nechat ve stojanech pod terasou, tedy v místě, kde bychom neměli šanci  dostihnou případného pobertu, pokud by se rozhodl vylepšit si svůj rozpočet na náš úkor, neboť žádný z nás neměl sebou zámek. Zase tak málo by si případný zloděj  nepomohl, vždyť součet pořizovacích cen kol se blíží ceně nové Oktávky. Já su tedy na takové jednání personálu hospod dost alergický, dobře si pamatují příběh , který mně vyprávěl Karel. Ten  kdysi jel na nějaký kopec u Mikulova, když viděl jak  se po silnici  proti němu řítí  nějaký  vlasatý borec na  krásném a jistě drahém horáku. Za ním se hnal další člověk v cyklistickém oblečení a tretrách  na nohách,který křičel: „ Chyťte ho!“. Jenže to již bylo pozdě, borec na kole se prosmýkl kolem překvapeného Karla  a  pokračoval dál  šílenou rychlostí  z kopce.  Cyklista, který po chvíli vzdal svůj marný stíhací běh , vysvětli Karlovi celou situaci. Opřel si na kopci do stojanu kolo, které si nezamkl. Když udělal  jen pár kroků od kola, aby si vyfotil okolní krajinu, najednou na jeho  kolo naskočil  nějaký  vlasatý mladík a než se cyklista nadál, vlasáč si  to pelášil  na jeho kole  co nejrychleji dolů z kopce. Cyklista -běžec proti němu pak neměl žádnou šanci. Proto si dávám velký pozor na  to, abych podobnou situaci nezažil na vlastní kůži a kolo se snažím mít vždy  při zastávkách vedle sebe. Poněkud  podrážděně jsem majiteli vysvětlil,co si o tom jeho jednání myslím a v bouřlivé diskuzi  jsem pak odmítl nechat  mu tak byť jen 1 Kč útraty. Ostatní se ke mně solidárně přidali a tak jsme  Mirou  požadovanou zastávku uskutečnili až v Bánově v Pizzeri  „ Na výsluní „. Zde nás obsloužila  příjemná  servírka a vůbec jí nevadilo, že jsme měli kola opřená  v naší blízkosti. Hle, i cyklisté mohou být vítáni.  
Po krátké občerstvovací zastávce jsme se vydali na další cestu. Vzhledem k již pokročilému času, jsme upustili od původně plánované trasy na Hluk a vydali se nejkratší cestou na Uh. Brod a Hradiště, tedy po hlavní a poměrně hodně frekventované silnici. Naštěstí   nevznikla žádná kolize s ostatními motorizovanými účastníky provozu a  tento nepříjemný úsek jsme záhy zdárně překonali. Z Uh. Brodu jsem pak využili, tzv. „starou cestu“ na Uherské Hradiště. Tu si  velmi dobře  pamatuji z dob svého cyklistického mládí, neměl jsem ji tehdy vůbec rád. Nebyla  totiž vůbec asfaltovaná a jízda skoro 10 km po kostkách byl poměrně drsný zážitek. Nyní  je pochopitelně již pokryta asfaltem a tak  je to   i vzhledem k poměrně malému provozu motoristů, příjemná trasa pro silniční kolo. V protisměru jsme pak potkávali procesí  cyklistů na lehokolách, kteří nám přátelsky kynuli , což jsme jim  opláceli stejnou mincí, byť  snad 100x  zvednout  ruku na pozdrav při rychlosti  přes 30 km/hod. není zase tak na silničce bezpečné, ale slušnost je slušnost. Osobně bych neměnil, není nad klasické kolo, ale když  někoho baví  tlačit pedály před sebou na hodně vratkém stroji, je to jeho svobodná vůle. V Brodě, kde sídlí jeden z českých výrobců lehokol, byl ten den zrovna sraz  této zvláštní  a exotické komunity. Lehokola jsme pak potkávali celou cestu až do Uherského Hradiště. Myslím si, že se  , že účastníci srazu lehokolistů  se zrovna vraceli z návštěvy „Slavností vína „, které se konaly v Uherském Hradišti, to by i vysvětlovalo  jejich rozradostnělé tváře a řadu  opuštěných lehokol opřených u keřů  podél cesty. Ono   dobře cinknutý „burčák“ dokáže v trávicí soustavě divy.
V  Uherském Hradišti jsme se rozloučili s Brázdou a pokračovali jsme pak již ve třech k domovu. Za zaznamenání snad jen stojí poměrně složitý průjezd  Hradištěm  po hodně rozbitých chodnících,ze  kterých  cedule zákazu vjezdu cyklistů na hlavní komunikaci  udělala jednoduše cyklostezku. Ovšem o vhodnosti  pohybu   cyklistů po takové trase mám vážné pochybnosti. Koneckonců se to potvrdilo i  při  tomto průjezdu Hradiště, který byl navíc okořeněn  proplétáním se mezi davy mnohdy i krojovaných a přiopilých účastníků slavností a souběžně  probíhajícího fotbalového utkání místního fotbalového velkoklubu, který sice na první ligu nemá  výkonnost, ale zato peníze a  hezký svatostánek.  Evidentně posilněny alkoholem byly obě skupiny, kterým jsme se neustále museli vyhýbat.  Oddechli jsme si až na  skutečné  cyklostezce  podél Baťova kanálu, která nás pak dovedla skoro až domů.U Babic, kde nás opustil Mira směrem na Košíky,nás zaujali podivně vymódění cyklističtí exoti.  Ujeto 107 km průměrem 28,3 km/hod. 
zapsal: Petr
středa 15. září 2010
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Zdravim Partu svih. Opravdu me mrzi, ze nemam na to, abych se s Vama svezl, ale prace na chate, hlavne neustala nutnost kontrolovat kvalitu matraci v ruznych postelich a gaucich, me prakticky vyradila z kolektivu cyklistu... :-( Zaroven pozoruji i pokles intelektualniho potencialu, absence vyslechnuti prednasek polyhistora Igora (tane mi na mysli jedna krasna o vztahu tvaru mraku ke vzhledu krajiny s prihlednutim k fotografovani digitalni zrcadlovkou, vyslechnuta cestou do kopce od Kyjova... nebo aspon se mi zda, ze Igor neco takoveho povidal, mozna to taky byly predsmrtne halucinace). Tesim se na Mallorku, to bude masakr...
OdpovědětVymazatsven svenson
Škoda, že mi to termínově nevyšlo, v tak početné skupině to určitě bylo zábavné a sportovně vypjaté, takže zase jen závist. Boris Tester
OdpovědětVymazat