sobota 28. února 2015

Větrný mlýn Velké Těšany



Ahoj cykloturisti, venku je slunečné počasí, ale fouká vítr. Přesto se vydávám vyfotit větrný mlýn ve velkých Těšanech. Z Otrokovic vyjíždím do Kvasic po cyklostezce podél řeky Moravy. Cyklostezka se neudržuje a je místy hodně zledovatělá. Navíc jsou tam zmrzlé koleje od běžkařů a hluboké stopy od turistů.

Z Kvasic jsem vyjel do obce Karolin a dál pokračuji po místní cestě na kopec. V dálce vidím, jak se zatahuje obloha a sílí vítr. Přesto jedu dál a sleduji, jak přes cestu letí sníh. Jsem rozhodnutý tuto sněhovou vánici projet. Přesto z kola slézám a tlačím. Na cestě je moc sněhu a to neušlapu. Navíc silný vítr mě z kola shazuje na zem. Kousek jdu pěšky, ale nemá to ceny. Schoulím se do závěje a čekám, až to přejde. Tak mě napadlo, kdyby v této chvíli přijelo auto se sněžnou frézou, co by ze mě zbylo. Asi by se ten řidič divil, až by mu začaly před autem létat kousky z člověka a jízdního kola. Vánice postupně ustává a já se rozhlížím do okolí, jak se změnilo. Krajina je jiná. Všude je nafoukaný sníh. Večer se ve zprávách dozvídám, že se bouře přehnala přes dálnici a došlo tam k hromadné srážce.

Na silnici do Kroměříže je nečekaně čisto. Předpokládal jsem, že tam bude sníh. Jenže cesta je ve směru větru a tak sníh odletěl do krajiny. Na cestě jsou jen místy vyjeté stopy v ledě. Na takových místech si dávám pozor a když jede auto, tak odejdu z cesty do příkopy. Nechci, aby řidiči zbytečně přejížděli přes ledová koryta. Auto se může na ledě roztančit.

Konečně překonávám vrchol a před sebou mám větrný mlýn. Abych se vyhnul jízdě po zledovatělé silnici, tak táhnu kolo kus na pole a tam jej opouštím. Dál už jdu pěšky. Je to nádherná procházka po sněhové pláni. Jsou zde jenom moje stopy. U mlýna začínám fotit, když je slunce za mrakem. Ve chvíli kdy slunce vykoukne, dělám fotky znovu. Pak se zastavuji u tabulky, oznamující, že zde byl zasazen památný strom. Přeji si, abych sem mohl přijet na kole za 25 roků a udělat fotku. Neumím si představit, jak bude velký. Zato si umím představit, jak budu vypadat já. To už určitě nevyšlapu v sedle kola kopec do Karolinky.

Vydávám se domů po sněhové pláni. Na kopci pozoruji srnčí zvěř, jak se prochází po stříbrném sněhu a hledá jídlo. Z kopce dolů nejedu stejnou cestou, ale přes Sulimov. Předpokládal jsem, že moje původní cesta je neprůjezdná. Zde to však není o moc lepší. Za vesnicí se zastavuji a fotím památník obětí války. Zároveň pozoruji, jak někdo tahá lyžaře za autem po sněhových pláních. Musí to být hodně vzrušující. 

Z Kvasic jedu domů po silnici. Cyklostezka podél Moravy je zmrzlá a nebezpečná. Zašlo slunce a já cítím, jak všechno přimrzá. Musím si dávat na silnici pozor na zmrzlá místa.
Na fotce vidíte, jak mně sníh obalil kolo. S tak omrzlým kolem jsem přišel až domu. Když to rozmrzlo, tak jsem umýval podlahu. Byla to spousta vody.

Ujel jsem 31 km, za slunečného počasí s krátkou sněhovou bouří.

08.02.2015

Karel

Fotky :




Žádné komentáře:

Okomentovat