pondělí 5. října 2009

Predni svetlo

Ahoj cykloturisti, všichni víte, že jezdím často na kole za tmy. Každý den dojíždím do práce za každého počasí. Nejnáročnější to bylo když jsem dojížděl z Uh.Brodu do Zlína. To jsem jel mnohdy 30 km za tmy. Často k tomu ještě pršelo nebo sněžilo. Teď už to mám v Otrokovicích jednodušší. Přesto stále hledám lepší a lepší světlo. Vždy se najde něco nového a já to musím mít.

Na fotografiích přikládám světla, která doma mám. To hranaté se napájelo dynamem, ale nehledal jsem ve sklepě důkladně. Tak dynamo nemám na fotce. S tím světlem jsem jezdil na favoritce. Pak ve Zlíně jsem byl asi první, komu na kolo namontoval pan Mudřík dynamo a světlo od Shimana. Je to stejný pán, se kterým jsem možná také první ve Zlíně zprovoznil planetovou převodovku Rohloff. Později i Shimano. Teď když se podíváte v naší firmě na zaparkovaná kola, tak hodně jich má přední dynamo nebo nějakou variantu převodovky. Myslím si, že nebudu přehánět, když budu tvrdit, že všechny tyto neobvyklé věci byly smontovány ve firmě www.eurobike.cz . Oni mě za to mají moc rádi a stále čekají, s jakou blbostí zase přijdu a oni se to budou muset učit servisovat. Já mám hodně kamarádů a vždy se to někomu zalíbí. Další světla jsou již moderní blikačky. Ta Cateye je moc dobrá a jeden kamarád si ji podle mě koupil dvakrát a každou má na jedné straně řídítek. Dávají se do ní čtyři baterie a mně vydrží celou zimu jezdit do práce. V létě ji používám při táboření. Naposledy jsem ji použil, abych v noci posvítil bobrovi do očí, který hlodal strom, pod kterým jsem spal. To jste si už, ale přečetli v mém cestopise ze Švýcarska.

Na zimním kole mám v současné době přední dynamo Shimano a LED světlo, které mně vyrobil kamarád. Já jsem používal světla s halogenovou žárovkou a ona jednou za rok shořela. Jejich cena byla tak vysoká, že se vždy vyplatilo koupit celé světlo. S LED světlem jsem spokojený, ale stále to není to co bych chtěl. Až před dvěma týdny mně spolupracovník, který jezdil na dynamu Shimano řekl, že si koupil dynamo u firmy www.azub.cz . On je náročný uživatel. Dojíždí denně 60 km z hor za Slušovicemi do naší firmy. Na trase má takové kopce, že jezdí běžně rychlostí 60 km/hod. Planetovou převodovku si nemůže vynachválit. Světlo se mu pokazilo a hledal něco lepšího. Teď nastala situace, že jsem si koupil něco já podle jiného cyklisty. Když se zamyslím, tak jsem tato přední světla letos potkával v Německu.

Odkaz najdete na :
http://www.azub.cz/CZ/dynamo-v-naboji-son-schmidt/
http://www.azub.cz/CZ/edelux/
http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos.html
http://www.nabendynamo.de/produkte/Edelux.html

Přední kolo jsem si nechal vyplést v www.eurobike.cz a nahradil jsem již hodně let používaný přední vysoký náboj. Vysoký náboj se používá pro lepší rozklad sil při zátěži. Kdysi to hodně používali dráhaři. Kolo jsem měl vypletené na počkání, pláště jsem přehodil ještě odpoledne a v noci jsem vyjel testovat. Napřed po osvětleném sídlišti, pro případ poruchy. Pak jsem se vydal za město do úplné tmy. Teď, ale kecám. Byl krásný úplněk. První jsem se snažil za jízdy vyfotit osvětlenou silnici, ale můj fotoaparát něco takového nezvládne. Já jsem chtěl ukázat jak je rozložené světlo. Zjistil jsem, že asi na 300 metrů mám před sebou osvětlenou cestu. Na 500 metrů osvítím dopravní značky. Velmi dobrá je vlastnost, že světlo při zastavení nezhasne, ale asi ještě jednu minutu svítí. Toto je problém všech světel s dynamem. Cyklista zastaví na křižovatce a nikdo o něm neví. Pokud si chcete prohlédnout technickou specifikaci podrobněji, tak běžte na stránky výrobce v Německu Schmidt Maschinenbau.

http://www.nabendynamo.de/produkte/Edelux.html

Někteří namítnete, že je to další zátěž a musí se víc šlapat. Výrobce uvádí, jak moc to zatěžuje cyklistu a já můžu říct, že o tom nevím. Když přihlédnu, že jezdím s planetovou převodovkou, tak to nic není. O těžkém kole s nosiči nemluvím. Věřte tomu, že se na tomto kole dá ujet za den 200 km.

Světlo je vybaveno magnetickým přepínačem a tak se zabrání tomu, aby se nějakou škvírou do světla dostala vlhkost. Přepínač má polohu zapnuto, vypnuto a autodetekci. To znamená, že senzor na světle pozná kdy má začít svítit.

Už jsem zjistil i nevýhody tohoto světla. Když jedu po cyklostezce, tak to nedělá dobře chodcům, jak moc svítím. Nechce se mně stále světlo vypínat. Dále je nevýhodné, že se nedá asi jednu minutu vypnout. To pro případ, že chcete být ve tmě neviditelní. Chcete se s kolem někam schovat. To už, ale zavání dobrodružstvím.

Pokud získám další zkušenosti, tak dám vědět. Pokud máte někdo doma zajímavé světlo, tak pošlete fotku. Rád ji vystavím.

Teď mám otázku na vás, máte dobře osvětlené kolo? A co vaše děti? Nešetříte na nevhodném místě?
05.10.2009


2 komentáře:

  1. Ahoj Karle,
    dynamo (alternátor) jsem vyměnil proto, že po 10tis.km Schimano umřelo levné uložení kónus-kuličky. Alternátor SON má vydržet 50tis.km. A hlavne je na průmyslových ložiscích.
    Tož tak.
    Z hor za Slušovicemi

    OdpovědětVymazat